Full version: Måla på frigolit?
Pius
Jag letar efter en grå bakgrund att använda när jag fotograferar mina kära pelargoner. tummenupp.gif

Kom på att jag hade frigolitskivor i källaren, men hur målar man dem?

Det måste ju vara något som fäster på frigoliten, inte nödvändigtvis färg, men grått måste det vara. Provade att fota mot grått inslagspapper men det är ju inte så tåligt, helst inte i regn. giggle.gif Så en grå skiva vore bättre.

Funderade på spackel, om nu det funkar.

Nån som vet?

Pius
ingrids
Jag tror mina vänner som byggde landskap till sina spel använde någonsorta hobbyfärg på plastburk. Frigolit används rätt ofta av dem som bygger modellandskap så det kan inte vara svårt att måla.
Pius
CITAT (ingrids @ 31-07-2011, 16:51) *
Jag tror mina vänner som byggde landskap till sina spel använde någonsorta hobbyfärg på plastburk. Frigolit används rätt ofta av dem som bygger modellandskap så det kan inte vara svårt att måla.

Ok då vet jag det.

Köpte en grå dörrmatta och nålade fast på frigolitskivan, hoppas det funkar, fast mattan var lite väl liten.

Pius
Aktivartist
CITAT (Pius @ 31-07-2011, 17:26) *
Ok då vet jag det.

Köpte en grå dörrmatta och nålade fast på frigolitskivan, hoppas det funkar, fast mattan var lite väl liten.

Pius

Kanske grått filt-tyg?! Det är matt och bra då man fotar blir inga reflexer, och nålar du bara fast det på frigoliten kan du ju ha olika färger att byta mellan (eftersom du försökte med den lilla mattan). Lycka till
Motti
Är också en Pelargon friik :)men jag fotar mina i växthuset men om jag skulle fota dom med bakgrund skulle jag nog välja en vit bakgrund beroende på att mina har så olika färg på bladen,Ljusgråt skulle nog fungera bra för att få fram färgerna i bladen och färgerna i blommorna .Testa att fota direkt mot frigoliten kan bli riktigt effekfullt smile.gif
Pius
CITAT (Motti @ 01-08-2011, 01:02) *
Är också en Pelargon friik :)men jag fotar mina i växthuset men om jag skulle fota dom med bakgrund skulle jag nog välja en vit bakgrund beroende på att mina har så olika färg på bladen,Ljusgråt skulle nog fungera bra för att få fram färgerna i bladen och färgerna i blommorna .Testa att fota direkt mot frigoliten kan bli riktigt effekfullt smile.gif

Grått fick jag rekommenderat av en annan pelargonfreak. Själv provade jag med en svart sopsäck men den blänkte för mycket och så blev några färger konstiga.

Den grå dörrmattan var väl ingen höjdare, den syntes ganska bra på bilden. giggle.gif Då var det gråa omslagspapperet bättre.

Egentligen skulle jag ställa in kameran manuellt men jag orkar inte läsa i manualen, än i alla fall. Det ska ge bäst resultat säger de som vet.

Pius
malcolm
Köp den billigaste sprayfärgen du hittar (på Biltema tex.) och måla frigoliten.
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 01-08-2011, 09:33) *
Köp den billigaste sprayfärgen du hittar (på Biltema tex.) och måla frigoliten.

tummenupp.gif
*Stintan*
Frigolit tål väl inte lösningsmedel så det går inte att använda vilken färg som helst.
Anki på Öland
Trä in det i ett örngott eller gammalt lakan i en färg du vill ha. Färgen spelar ingen roll riktigt, bara det inte är vitt för det blänker för mycket. En ljus färg, grå är perfekt, beige funkar också eller någon annan matt färg.
malcolm
Det går alldeles utmärkt att spraymåla på frigolit men som med all annan målning så får man inte vräka på för tjockt, speciellt inte första lagret. Som jag förstod det så skulle skivorna användas som bakgrund vid fotografering och skulle frigoliten lösas upp och bli lite gropig vid målningen så kan detta skapa en häftig effekt som en putsad vägg ungefär.
Pius
Just nu har jag nålat fast mitt grå inslagspapper på frigoliten, men papperet är för blankt egentligen.

Men idén med frigoliten var i alla fall bra, går att nåla fast det jag vill ha så det blir stabilt. tummenupp.gif

Pius
*Stintan*
Är det lika blankt på avigsidan?
malcolm
Skall spraymåla en bit frigolit imorgon och visa här bara för att bevisaa att jag har rätt.
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 01-08-2011, 21:13) *
Skall spraymåla en bit frigolit imorgon och visa här bara för att bevisaa att jag har rätt.

Så klart det funkar om man sprayar många tunna lager...
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 01-08-2011, 21:13) *

Är det någon som sagt emot dig?
batski
Hur kan man veta vilka sprayfärger som funkar på frigolit och vilka som inte gör det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon