Kasch
Vi har en liten slänt bakom ett uthus som idag mest är fyllt med nässlor, tistel och en del målla. Den är i östligt eller nordostligt läge och har halvskugga. Zon 3. Jordmånen är ganska lätt. Vi har inte ork att underhålla slänten genom att skapa en rabatt utan skulle hellre vilja låta någon annan växt, exempelvis busk/häckväxt, dominera istället för nässlor och annat ogräs.

Tacksam för förslag på tåliga och gärna vackra växter som kan tänkas ta över (förstås efter att vi rensat ut det mesta av ogräset). Den får gärna passa in i en äldre gårdsmiljö (vi är inte alls slaviska på den punkten men det vore intressant att få några sådana alternativ). Har ex funderat på någon spirea vilket inte finns här sedan tidigare men det verkar finnas otroligt många sorter. Förslag, gärna med motivering?
ingrids
Plymspirea - gammeldags perenn som är stor som en buske och blommar med fantastiska gräddbeiga plymer och tål skuggigt. Finnslide skulle också kunna funka - en av de slideväxter som inte sprider sig så vansinnigt och även den har fantastiskt snygga plymer.
Jag tänker mig att du helt enkelt behöver bra marktäckare med lite höjd för att om inte annat dölja nässlorna smile.gif.
Kasch
CITAT (ingrids @ 31-07-2011, 16:47) *
Jag tänker mig att du helt enkelt behöver bra marktäckare med lite höjd för att om inte annat dölja nässlorna smile.gif.

Exakt, tack för tipsen! Plymspirea låter som god kandidat men jag tar gärna emot fler tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon