Stella_
Jag har en stor apelsinplanta som stått ute på balkongen sporadiskt den senaste månaden. Nu när jag tittade igenom den för att kolla om den fått bladlöss etc så har jag hittat något som liknar sporer..? Har tagit bort sex-sju stycken, den senaste fotograferade jag. Vad är det för något? Djurägg eller frön av något slag? De är ca 3 mm höga inkl 'stjälken'. Hittade inget djurliknande när jag mosade en.

Bassam
[attachment=63485:acarea_1.jpg]

Hej

Om den ser ut så , det är betyder att det är insekter skada som heter ( Acaria sheldoni ) , man kan bekämpa den på sommar olja .

H:Bassam
Biggan_
Det där är ullöss. Bekämpa så fort du bara kan innan dom går på rötterna.

Jag får ullöss på mina orkidéer ibland och då penslar jag med en blandning som består av två delar vatten, två delar såpa och tre delar rödsprit.

Håll koll hela tiden på växten och pensla på så fort du ser någon ny rackare.
batski
CITAT (Biggan_ @ 01-08-2011, 00:47) *
Jag får ullöss på mina orkidéer ibland och då penslar jag med en blandning som består av två delar vatten, två delar såpa och tre delar rödsprit.

Håll koll hela tiden på växten och pensla på så fort du ser någon ny rackare.

Lånar tråden lite. Bra att veta att det går att pensla med sånt. Men hur gör du med rötterna? Just med orkidéer måste det vara hur lätt som helst för dem att krypa ner till rötterna...
Biggan_
Har man fått det på rötterna kan man nog lika bra slänga plantan. Det är därför så viktigt att hålla koll så att det inte händer. Jag har aldrig haft det på rötterna på mina orkidéer men jag hade det på en stor fin bladkaktus en gång. Det var lögn att bli av med!
batski
Usch det låter inte alls kul sad.gif
Bassam
Hej

Du kan fylla hinken med varmt vatten sen de ska lägga hela växten i vatten några minuter bara, om du göra det flera gångar, du ska bli fri från dem på rötter också.

batski
Ok tack! Men hur varmt ska vattnet vara? Inte så bra om man kokar ihjäl växten tongue.gif
Jultorpet
CITAT (Stella_ @ 31-07-2011, 17:36) *
Vad är det för något? Djurägg eller frön av något slag? De är ca 3 mm höga inkl 'stjälken'. Hittade inget djurliknande när jag mosade en.

Det där ser inte ut som ullöss. Jag tycker det ser ut som ägg av guldögonslända, även kallad nätvinge, de gröna små sländorna som ibland kommer in i huset på hösten. De är nyttiga insekter och både de vuxna och larverna är duktiga på att äta bladlöss och annan ohyra. Dom ska man vara rädd om!
Stella_
CITAT (Jultorpet @ 01-08-2011, 23:37) *
Det där ser inte ut som ullöss. Jag tycker det ser ut som ägg av guldögonslända, även kallad nätvinge, de gröna små sländorna som ibland kommer in i huset på hösten. De är nyttiga insekter och både de vuxna och larverna är duktiga på att äta bladlöss och annan ohyra. Dom ska man vara rädd om!

Jaha, är det guldögonslända! De är ju jättefina. Äsch då att jag har tagit bort alla som jag sett... sad.gif Tack Jultorpet för svaret, googlade på Chrysopa perla eggs och fick träff på bild med exakt samma ägg!
theresen
eller stinkslända. larven äter bladlöss och kallas för bladluslejon. de olika arterna fungerar likadant. även de vuxna äter bladlöss.

har själv haft flera ägg men har inte sett nån larv tråkigt nog för jag hade behövt några.
äggen sitter ett och ett med stora mellanrum så man missat dom lätt och då finns det risk att man förstör dom.
Biggan_
...och nu har jag också googlat och lärt mej något nytt! thanks.gif

Sådana vita pluttar har jag aldrig sett!

Sorry Stella att jag "lurade" dej! innocent.gif
Bassam

Hej

Varm vatten som kommer från vanliga kran men det är bara några sekunder , jag provade före tre dagar och det fungera bra .

theresen
men hallå! det är nyttodjur INTE skadedjur
Peztis
CITAT (theresen @ 03-08-2011, 20:19) *
eller stinkslända. larven äter bladlöss och kallas för bladluslejon. de olika arterna fungerar likadant. även de vuxna äter bladlöss.

har själv haft flera ägg men har inte sett nån larv tråkigt nog för jag hade behövt några.
äggen sitter ett och ett med stora mellanrum så man missat dom lätt och då finns det risk att man förstör dom.

Jag kanske kan ta och sända dig några!? biggrin.gif De brukar gilla min altan och på kvällarna när man tänder belysningen inne i huset så sitter de där på rutan i mängder och vill komma in - vilket de också gör emellanåt.

Men som sagt, de är vackra, är inte irriterande (som flugor och mygg) och de hjälper till att sköta mina växter så de får allt vara kvar.
theresen
katterna hittade faktiskt en på köksgolvet, tyckte den var liten, bilden jag sett i en bok verkade större.
men han kom lite för sent för jag hade dagen innan spryat med såpa på balkongen, och veckan innan vattnat med pyrex. försökte hitta nåt till han men hittade inget för en gångs skull. jag satte han på en av krukorna så får han klara sig själv.

har två ägg på g men dom har varit på g ganska länge så jag tror inte det blir nåt med det.

hade alltid ihjäl de vuxna innan för jag trodde det var klädmal unsure.gif men nu förtiden så släpper jag ut dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon