Full version: Ler åt krönikan
Tirre
Läste nyss Elsas krönika om att städa ett norrländskt växthus i februari...
Skrattade gott. Själv bor jag så "långt ner" som i zon 4, men jag känner igen mig på pricken.

Vår stora fina tomt har härlig södersol hela sommardagarna. Men fram till den dag då solen står HÖGT på himlen dagtid, så märks det tydligt att hela tomten är gömd norr om granskog i 30-meters klassen vad gäller höjd... Söderläget har man INGENTING för i den skuggan! wink.gif Kartan är ju liksom inte hela verkligeheten...
Vi kommer att ha snö i minst 1 1/2 månad till och det där med att snödropparna ska vara på väg det kan man bara glömma. De brukar komma i slutet av april. Och påskliljorna visade sig i slutet av maj förra året...

Så, Elsa, jag förstår om du längtar, men tänk så här: När alla andra nu stressar på med att hinna bestämma sig för hur det ska se ut i trädgården och hinna så och köpa och plantera och ha sig i en flygande fläng, så får du en hel extra månad att planera i lugn och ro!
Jo, man måste ju köpa fröer nu om man ska ha en chans på rariteterna, men det är ju inget som säger att man måste ha bstämt var de ska planteras ut, bara för det! wink.gif

Och ja, det är trist att alla trädgårdstidningar verkar tro att alla har samma odlingsvillkor som i Skåne. Det är verkligen obalans vad gäller från vilka delar av landet man väljer att visa reportage.
Vi hoppas på bättring där!

Solen skiner ju i alla fall, så det finns hopp!
Berith
Ser att minst 10 personer har läst det här före mej, och eftersom ingen av dom/er har sagt nåt så är det väl bara jag som undrar - vem är Elsa?

unsure.gif
Tirre
Ja, jag känner ju inte Elsa personligen och kanske skulle jag skrivit ut hela namnet (förlåt!), men jag räknade iskallt med att alla som gick in på forumet hade startat från odla.nu:s förstasida.
Där kan man läsa:

"Krönika från norr"

Text: Elsa Rensfeldt Larsson

Så, Berith, klicka dit och läs! Det är en bra krönika.
Och det var egentligen bara det jag vill ha fram.
Hoppas bara att Elsa Rensfeldt Larsson läser det här och lapar i sig lite beröm.
(Det fanns ju ingen möjlighet att t ex via mail "svara" på krönikan.)
Må väl!
Ralf
Elsas krönika
Berith
CITAT (Tirre @ 01-03-2004, 14:10)
Ja, jag känner ju inte Elsa personligen och kanske skulle jag skrivit ut hela namnet (förlåt!), men jag räknade iskallt med att alla som gick in på forumet hade startat från odla.nu:s förstasida.

Ajdå! Jag är nog en av dom - kanske den enda? unsure.gif - som inte går genom förstasidan för att komma hit till forumet. Ska jag vara riktigt ärlig så läser jag väldigt sällan den sidan, högst ett par gånger per år. Jo så illa är det! Jag har väl inte kommit på fördelarna med att gå den vägen - borde kanske göra det?

sleep.gif
pimpim
Jag går inte heller genom första sidan. Har forumet direkt som startsida. Så det blir inte så ofta jag läser på första sidan heller unsure.gif .

Pia
Maria i Helsingborg
CITAT
"Underskatta inte det lilla - det kan vara fröet till något stort"

Apropå första sidan....... tongue.gif
Eva i Skåne
Jag gör som Berith och Pimpim. Går direkt in på forumet, men ibland kollar jag första sidan och läser artiklarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon