Skrattade gott. Själv bor jag så "långt ner" som i zon 4, men jag känner igen mig på pricken.
Vår stora fina tomt har härlig södersol hela sommardagarna. Men fram till den dag då solen står HÖGT på himlen dagtid, så märks det tydligt att hela tomten är gömd norr om granskog i 30-meters klassen vad gäller höjd... Söderläget har man INGENTING för i den skuggan!

Vi kommer att ha snö i minst 1 1/2 månad till och det där med att snödropparna ska vara på väg det kan man bara glömma. De brukar komma i slutet av april. Och påskliljorna visade sig i slutet av maj förra året...
Så, Elsa, jag förstår om du längtar, men tänk så här: När alla andra nu stressar på med att hinna bestämma sig för hur det ska se ut i trädgården och hinna så och köpa och plantera och ha sig i en flygande fläng, så får du en hel extra månad att planera i lugn och ro!
Jo, man måste ju köpa fröer nu om man ska ha en chans på rariteterna, men det är ju inget som säger att man måste ha bstämt var de ska planteras ut, bara för det!

Och ja, det är trist att alla trädgårdstidningar verkar tro att alla har samma odlingsvillkor som i Skåne. Det är verkligen obalans vad gäller från vilka delar av landet man väljer att visa reportage.
Vi hoppas på bättring där!
Solen skiner ju i alla fall, så det finns hopp!