HelénE
Jag tyckte det var torrt förra året men i år är det banne mig ännu värre här i Sthlmsområdet där jag bor.
Min extrabrunn för bevattning är sen sista veckan väldigt dåligt tillflöde i törs bara vattna max en halvtimme från den varje kväll, regntunnorna är snart tömda och mina armar allt längre av allt vattenkånkande.

Nu börjar till och med stora gamla rejäla buskar se bruna ut och björkarna ser ut som det är höst, massvis gula blad.

Och inget regn i sikte, i veckan sas det det skulle regna till helgen och visst både i fredags och i går var det mycket mulet på förmiddagen, men inte en droppe regn och på väderkartan är det bara sol närmaste veckan.

Tänk man kan längta så efter regn.

Helén
NilaM
Trots brist på trädgård hos mig så kan jag inte annat än hålla med. Det är alldeles för mycket gula löv på träden för sista juli och det känns alltför mycket som höst.

Alla jag pratat med som bor på landet eller är växtintresserade verkar hoppas på regn nu. Vi får hålla tummarna för att det kommer innan din extrabrunn ger upp.
Eva i Skåne
Undrar om vi bor i samma land g.gif
Här i Skåne har det regnat hela juli. Jag har inte behövt vattna en enda gång i rabatterna, bara i krukor under tak.
Fågelvägen
Helén och Nila, visst är vattnet orättvist fördelat! I vår väldränerade trädgård är det varje dag några planteringar som SKRIKER efter vatten. -cry-.gif Också mina armar känns förlängda. "De flesta växter gillar väldränerad jord" haha!
Jag trodde förra sommaren att det inte kunde bli en till sådan hemsk torka. Alla regnväder verkar precis missa dendär lilla utbuktningen vid Stockholmsområdet.
Aqvakul
Mer än 100 mm under juli i Blekinges kustland, fem dagar med dagsregn... Fast 2007 var det dubbelt upp.. Annars brukar vi mest ha sol och torrt. I år är gräsmattan rekordgrön....
Bengalow
Här i Lund, eller strax söder om, har det hitintills kommit 174 mm, mot normalt ca 60, och det fortsätter att strömma ned...Fast idag så gick kvicksilverpelaren upp i topp vad beträffar värme - 33°. Då skall det sägas att vi har en atriumgård vänd mot söder. Utanför staketet var det bara 25...Persikorna tycker det är skönt!!!
Huggorm
Här på västkusten har vi enligt SMHI fått nästan tre gånger mer nederbörd än normalt under juli, och här är regnigt redan i vanliga fall... Ändå är det inte speciellt blött i markerna, utan ganska lagom. Men här är faktiskt en del gula björklöv också.

Jag läste att östkusten från österlen till stockholmstrakten troligtvis kommer få allvarlig torka allt oftare när klimatförändringarna skrider fram. Detta är redan den del av landet där man har mest problem med torka, och det skall bara bli värre.
varghem
Här har det då kommit regn så det räcker till växtligheten och lite därtill...
men dammen har jag fått fylla på för soliga dagar blir hemskt varma och blåsiga
HelénE
CITAT (Fågelvägen @ 31-07-2011, 20:47) *
Alla regnväder verkar precis missa dendär lilla utbuktningen vid Stockholmsområdet.

Ja och jag bor precis vid kusten, bara 400m till vattnet. På jobbet 1 mil längre in från kusten där har det i alla fall kommit några skurar, men här där kommer det inte en droppe. Ibland ser man mörka moln och hör åskan och då väcks hoppet men ca 1 km från min trädgård verkar allt upphöra.

Nå, vinbären verkar gilla sommaren, plockade 6 liter igår och har ca 2 liter kvar att plocka. Det är rekord, som mest har jag förr fått 5 liter.

Hallonen däremot verkar det varit för varmt för, är nästan som de mognat innan de vuxit färdigt. Massvis men små och så mognar de över på bara en dag så man hinner inte ens plocka dem.

Vatten har de faktiskt fått i år, men det verkar som värmen vart för mycket för det ska bli fina hallon.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon