CITAT (Jultorpet @ 09-08-2011, 23:54)

Ok, men det var ju inte svar på frågan!
Här i västra Uppland tycker i alla fall jag att det varit näst intill olidligt varmt mest hela sommaren och mina pumpor växer rätt bra nu.
Då har ni haft varmare än vi. Jag gillar inte värme och en så här lagom sommar har vi inte haft på många år. I maj och juni var det för kallt för då fick jag ha en tjock jacka när jag gick ut men i sedan har det varit skönt.
Några dagar med lite mer värme har det varit men inte i närheten av hur det var 2006.
CITAT (*Stintan* @ 10-08-2011, 09:47)

Jag har nog odlat pumpor i 10 år men aldrig haft bekymmer med att få fram hyfsat stora pumpor (större än dom man kan köpa i affären iallafall) oavsett väder. Brukar inte klippa av plantorna innan dom har minst 2 rätt stora och ibland inte alls. Dom har växt på en välgödslad kompostlimpa i ena änden av trädgårdslandet och vattnats ordentligt. Jag har alltid direktsått dom och täckt med fiberduk första tiden. Varmt och gott där i komposten.
Vilken sort odlade du?
När sådde du dom?
Jag har inget minne av att jag klippte av plantorna men när det var en stor pumpa på gång så vissnade de nya ämnena av sig själva. Det var först när den första pumpan slutat växa eller blivit skördad som något nytt ämne började växa.
Hade du två pumpor som växte sig stora samtidigt på samma ranka?
Kan ju bero på hur stor plats en planta har. Har de gott om plats i mullrik välgödslad jord så är det ju optimala betingelser.
Jag tror att mullhalten har stor betydelse för rotutvecklingen.