Full version: Spindlar på orkidé?
Kickan82
Hej!

Idga upptäckte jag, med fasa, att min orkidé som jag haft nu i 4 år, blivit helt täckt med tunt, tunt spindelnätsliknande nät. Kan det vara spindlar?? Såg små varelser, som skulle kunna vara spindlar, men jag vet inte.... sedan var det även något som liknade droppar på resterande stjälkar.. kändes lite klibbigt. VAd kan det vara??

Jag ställde snabbt ut orkidén utomhus, ifall de små krypen kanske försvinner...
Är det någon som har sett detta förut???

/Kristina
Azur
Det låter som spinnkvalster. Extremt svårbekämpade. Jag har aldrig haft nån framgång med att bli av med dem. Man kan tillfälligt trycka ned dem genom att regelbundet duscha av blomman och send spraya den med en blomspruta med vatten blandat med en kapsyl matolja och såpa, men de kommer alltid tillbaka.

Provado Plus (inte vanliga provado) dödar dem, men min erfarenhet är att det är nästan lika giftigt för blomman som spinnet.
Crazy4Flowers
Något som jag testar nu är Spidermite, många verkar ha haft framgång med den och den är naturlig.
koja72
Jag har dessa odjur på flera av mina hibiscusar och har provat med provado som är särskilt för spinn. Det håller dem borta ett tag, men sedan kommer de tillbaka igen tyvärr. Jag är envis och försöker ändå få bort dem. Var beredd på att bladen kan gulna och falla av ganska rejält, men på mina hibiscusar kommer bladen tillbaka ganska bra ändå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon