Full version: Kameliorna blommar nu
Åsa K, zon 1
Nu blommar alla mina Kamelior i uterummet.

Jag har flera färger men i år är det den ljusrosa som blommar efter att jag väntat på den sedan jag fick den för 2 år sedan.

I Trädgårdsförreningen i Göteborg pågår en Kamelia utställning med Tage Andersen, jag skall gå dit efter min Madeira resa.

Bilden blev "stor" men jag är inte så bra på att lägga in bilder. Så ni får hålla tillgodo.

nilla
Den där bilden fick vara hur stor som helst för min del! smile.gif

Nästan overkligt vackra!

Gunilla
Kajsa
Känn dig stolt Åsa, så otroligt vacker rolleyes.gif
kerstin z5-6
Ohhh så fina En sån vill jag ha! smile.gif
Hur varmt har du -fixar de + 17 smile.gif
andreas i uppsala
hur lägger man in bilder på detta forum? Funkar aldrig för mig.Det blir aldtid fel och jag är inte precis nybörjare på datorer, men detta var en svår nöt att knäcka.
Hade jag kunnat lägga in bilder här så skulle jag lägga in en bild på min kamelia california som vilken dag som helst nu slår ut.
Åsa K, zon 1
Kerstin smile.gif

Det är +3 till +10 i mitt uterum. +17 kan vara för mycket och så skall det vara hög fuktighet. Men testa vetja! I bland kan man komma över plantor för ca 100 kr. Förvaras ute i skugga på sommaren, får inte torka ut.

Andreas smile.gif

Lägg in din Kamelia i ditt album först! Sedan kan du länka till "bild".
Pröva i Test avdelningen och be om hjälp där, jag är inte rätt person att vägleda dej wacko.gif

vill verkligen se din kamelia california laugh.gif
Helena o
Åh vilken fin. En sån skulle jag också vilja ha. Får väl börja med att önska mig ett uterum. wub.gif
andreas i uppsala
ok, jag lovade att visa min california när den slog ut och här är den nu. Den slog ut i dag.
Jag tror att det är en sån där enkelformig
Åsa K, zon 1
laugh.gif

Fantastiskt wub.gif

Jag har även en annan sort av kamelior som också är enkelblommande, en vit och en rosa, de skall vara doftande wink.gif ...tycker dock att de mest doftar "mögel"...frukt säger en vänninna.

Men dina är ju läckra som nyponrosor tongue.gif
andreas i uppsala
jo, de liknar nyponrosor, men inte mindre fina för det tongue.gif

Det konstiga är att de har små rosa blad mitt inne i det gula. Varför är det så?
MRLINDELL
En Kamelia länk med härliga bilder ...

http://www.gartendatenbank.de/pflanzen/cam...llia/index1.htm

... fast jag var på rosjakt ...
Siri
Hej
Vilka vackra kamelior! Vilken lycka att ha sådana blommor hemma!

Har idag varit på Kamelia-utställningen på Trädgårdsföreningen i Göteborg, och den kan jag rekommendera.200 kamelior, varav 85 arter inramade i en spännande miljö med fåglar, vatten och skulpturer.
Den pågår till 4 april.

Jag har själv för någon vecka sått några frön av denna växt efter att de stratifierats. Är det någon som har några tips att ge mig hur man ska göra när de väl kommer upp? Som jag ju hoppas att de gör,,,
Tacksam för tips

Vänligen
Siri
andreas i uppsala
köp en på bauhaus istället. Min kostade bara 179kr och är runt 80 cm hög och mycket tät rolleyes.gif
MRLINDELL
Måste hålla med om att Kameliorna som finns på Bauhaus var fina, ibland har de riktigt fina växter till bra priser.
Åsa K, zon 1
Siri rolleyes.gif

Man måste ha ett ENORMT tålamod för att så Kamelior...... wink.gif

Tar nog många år innan det blir blommor där.
Jag har vid ett tillfälle rotat en stickling....men i vinter har den dött. Jag vet att Tage Andersen sagt att de är mycket svåra att ta sticklingar av.
Köp dej en planta istället smile.gif
Siri
:rolleyes:
Siri
:rolleyes:
Ojoj, att det ska vara så svårt. Jag trodde att det skulle vara klurigt men så klurigt,,,,
Tack för tipsen!
Exotic
Hej Åsa ,
Snygg bild biggrin.gif & jag såg dem live hos dig igår läckra laugh.gif biggrin.gif
Hoppas din nya Ljudmaskin passar bra i ditt uterum, har du kanske på lite pårlande vattaen idag rolleyes.gif tongue.gif
Ha det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon