Susanna
01-08-2011, 07:57
Hej,
Vi bygger ett växthus till. Det är ett väggfast hus med glas i sidorna och isolerplast i taket, från Willab. För några år sedan har jag läst att man lätt kan få alger i kanalerna men att man kunde stänga dem för att undvika det. Willab har skickat med en tejp för att stänga kanalerna högst upp. Någon som har erfarenhet av det? Andra tips? Jag vill inte sitta under ett grönt tak om några år - om det inte är en vinranka som ger den gröna färgen :-)
malcolm
01-08-2011, 08:36
Våtrumssilicon borde funka.
Anja Danmark
01-08-2011, 11:45
Du skal bare bruge tapen fra Willab - du har fået en alutape til toppen og en tape med små huller i til bunden - ikke? Det lukker helt af øverst og lader kondens komme ud nederst.
Jeg satte drivhus op for 3 år siden, og der er ikke antydning af algevækst i kanalerne.
Davidoff
01-08-2011, 11:46
Borde det inte gälla även växthus? Ska man stänga? Eller kan det rent av vara bättre att att inte stänga, så kanske det ventilerar bättre och minskar risken för alger?
*Stintan*
01-08-2011, 12:30
På Willabs sida står det:
"Till alla växthus med isolerplattor medföljer tätningsprofiler/tejp, som skyddar plattorna mot att insekter och smuts kommer in i kanalerna, samtidigt som eventuellt kondensvatten dräneras bort".
Det går säkert att köpa detta separat. Våtrumssilicon är inte att rekommendera för detta.
Jag har sett hur det kan bli inuti kanalerna om man inte tätar.
Davidoff
01-08-2011, 16:55
Aj då. Då kanske jag får problem, för jag har ingen tätning (växthus från Hobbyväxthus). Men tejpar man båda sidorna? Är det tejp som släpper igenom lite, eftersom vatten kan rinna ut?
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2011, 13:30)

På Willabs sida står det: ...
Anja Danmark
01-08-2011, 18:50
Ja - tapen til den nederste side har små huller, og den øverste lukker helt.
Prøv at søge på Willabs hjemmeside - der er billeder af det et eller andet sted...
Susanna
01-08-2011, 20:37
Tack Anja och Stintan, då vet jag. Jag har fått med allt som behövs, men har läst någon gång, tror det var här på Odla, att det inte funkade. Men om du Anja haft ditt i tre år så verkar det ju funka bra.
Davidoff - det vi pratar om är att stänga kanaler som är öppna på en isolerplastskiva. Har du glas behöver du inte göra något. Dock om du vill ha värme på vintern så är det bra att t ex tilläggsisolera.
Davidoff
01-08-2011, 23:22
Jag vet. Jag har isolerplastskivor, men ingen stängning. Kanske borde jag fundera på det. Alltså: helt tätt i toppen och dränering i botten. Eller så avvaktar jag och ser hur det går.
/D
CITAT (Susanna @ 01-08-2011, 21:37)

Tack Anja och Stintan, då vet jag. Jag har fått med allt som behövs, men har läst någon gång, tror det var här på Odla, att det inte funkade. Men om du Anja haft ditt i tre år så verkar det ju funka bra.
Davidoff - det vi pratar om är att stänga kanaler som är öppna på en isolerplastskiva. Har du glas behöver du inte göra något. Dock om du vill ha värme på vintern så är det bra att t ex tilläggsisolera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.