wennerlund
01-08-2011, 08:39
Jag odlar squash i krukor i växthuset och plantan ser ut att må bra och det är mycket blommor. Det kommer även många squashfrukter med de blir alla gula i toppen och skrumpnar ihop och ruttnar till slut. Jag har gödslat med fårgödsel och kontinuerligt med nässelvatten.
Vad gör jag för fel?
Eva 33c
01-08-2011, 09:42
Min första gissning är att de inte blivit pollinerade. Eftersom du har dem i växthus kan det tänkas att det inte kommer så mycket insekter förbi? Ställ krukorna utomhus i stället så får du pollineringshjälp, annars måste du agera humla själv : )
En annan orsak skulle kunna vara att plantan inte är tillräckligt stor än för att vilja utveckla frukter.
Dom har inte blivit pollinerade, då skrumpnar det i hop. Det är honblomman som bildar frukten och blomman sitter på fruktanlaget. Hanblommorna har inget fruktanlag utan sitter på en smal stjälk på stammen.
Om du inte har han och honblommor samtidigt så blir det inte nån pollinering, men även om du har det men inte har humlor, bin, fjärilar ellr vind som pollinerar så kan pollineringen utebli. Då får du göra det själv med en pensel.
Fråga mig bara inte hur, för hur jag än tittar så ser jag aldrig någon av mina blommor öppna. Det måste gå verkligen fort när de väl öppnar sig....
Som tur är så har jag både vind och mycket insekter, men även här har säkert hälften blivit opollinerat.
Det som blivit räcker ändå med råge så det gör inget.
Helén
*Stintan*
01-08-2011, 09:54
Säger också att du ska ställa krukorna utomhus för att pollineringen ska fungera. Finns ingen anledning att odla squash i växthus.
wennerlund
03-08-2011, 09:18
tack för alla svar! Nu har jag varit ute med den lilla penseln och penslat han- och honblommor. Nu hoppas jag bara på lite mer squash
//Helene
ingaröbo
03-08-2011, 14:28
Jag har 7 plantor men det är bara 6 som ger bra skörd. Alltså är det 1 planta som ger frukter som blir gula i toppen och som blir dåliga. Just den plantan har lite annorlundare blad och den växer lite krokigare. Har funderat på att dra upp plantan helt o kasta den.
Har fått så mycket squash att jag har gett bort till både grannar o tagit med till jobbet till allas förtjusning.
Överbölingen
05-08-2011, 10:12
Vi lyckas dåligt med utomhusodling. Däremot odlar vi i ett litet växthus på 1,8 kvadrat. Går bra men vi är sena i år.
Notera att befruktningen bör ske helst före kl 10.00 eftersom så väl han- som honblommor knyter sig vid lunchtid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.