Jag har en "vanlig" trädgård i Stockholmstrakten. Där finns inga exklusiva arter, utan lite rosor, klematis och perenner i en salig blandning. Mitt problem är att jag varje år "glömmer" att gödsla rabatterna i tillräcklig utsträckning. Jag lägger på kompostjord i maj när jag har skattat komposten, men det är allt. Resultatet blir en trädgård som inte alls prunkar som jag skulle önska. Det är inget fel på trädgårdsintresset - men jag glömmer bort gödslingen!
Kan någon tipsa mig om det finns något gödslingsmedel jag kan använda. Idealet är om det bara behöver läggas på en gång, på försommaren. Jag vill inte använda konstgödsel.
Den bästa gödningen bär du på dig. Späd ut urinen med vatten i proportionerna 1/5. Göd inte efter midsommar.
Camelian
01-08-2011, 14:18
Gräsklipp är inte dumt heller, om du har gräsmatta vill säga. Det förhindrar dessutom i viss mån ogräset från att komma upp. Då gör det ju heller inget om du glömmer köpa gödsel i affären!
Bolltistel
02-08-2011, 21:22
En kompromiss skulle kanske kunna vara ekologisk höstgödsel i kornform (t ex Algomin) om man har för mycket annat att tänka på i maj och eljest. Köp ett par påsar och strössla ut i rabatterna och under fruktträd och buskar i oktober.
Annars är det ju utmärkt om man kan etablera en rutin (a-là tandborsting) att ta morgonkisset i maj-juni-juli och vattna hela trädgården motsols.
Jag hänger på lite här hoppas det är ok? Jag har inte hunnit med trädgården nåt värst i år och trodde nog det var för sent med gödsel jag har bla Spireabuskar,Schersmin några olika Olvon och Rosenkvitten och äppelträd +krusbär som inte blivit ómhändertagna på några år skulle det vara ok att ge dem Algomin i okt bor i zon 3-4
Tack för alla bra tips! Jag tänker nappa på Algominet och lägga ut i rabatterna nu i höst.
Hej
Algominet och andra näring är inte bra att lägga dem på höst och vinter på grund att växter sover på den här tiden och näring går till grund vatten som blir miljö skadad , det är bättre om man lägga näring på vår och sommar .
H:Bassam
Hej!
Har sett en spännande grej som kanske skulle passa. Det är långtidsverkande gödselstavar som innehåller hårt bundet kväve, dvs den lakas inte ut på hösten, dessutom fosfor, kalium och mikronärnig. Funkar 2-3år. Jobbet görs en gång. Jag beställde mina på nätet godselstav.se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.