Tirre
Köpte en ganska stor planta ananassalvia förra sommaren. Hade aldrig hört talas om att det fanns förut, så jag blev nyfiken och köpte hem en från en blomsteraffär på Söder i Stockholm.
Hade den ute i stor korg tillsammans med penséer och lite annat hela sommaren.
Visste inte om den var vinterhärdig (zon 4 med kalla nordanvindar och mycket snö länge), så jag tog in den i oktober. Den har nu stått vid norrfönster, provisoriskt planterad i en stor hink i mitt enda hyfsat svala rum, hela vintern och fått ganska rejält med vatten då den börjat torka ut alltför mycket i jorden. Den har tappat alla blad "nertill" men växt med låååånga, långa skott med mycket blad. De ursprungliga stammarna har blivit vedartade och inga nya skott har kommit där, utan den har bara växt "på längden" så att säga. Den ser lite lustig och tufsig ut nu...

Undrar därför:

* Är den vinterhärdig i mitt område?
* Om inte, finns det nåt bättre sätt att vinterförvara den? Trivs den ännu bättre i annat läge/temperatur/ljus etc?
* Har den önskemål gällande sol/skugga i uteplacering?
* Önskemål om jord?
* Kan man föröka den med sticklingar? Nåt speciellt tillvägagångssätt? I jord eller i vattenglas?

Andra tips mottages tacksamt!

MVH
* Om jag klipper ner den nu, överlever den då...?
* Är det bättre att klippa ner den vid annan tid på året?
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Du gjorde alldeles rätt, den är itne vinterhärdig i Sverige. Du har vinterförvarat den så bra så bra :-)
den trivs i sol och i god lucker jord med mkt vattning, och den går att sticklignsföröka - i glas t ex.

Klipp i moderplantan å tag några sticklingar, senare i vår hade jag planterat om moderplantan elelr planterat ut den. Den blir alltså ganska så stor å hög....

Hälsar Ingrid
Tirre
Tack för tipsen!
Känns ju tryggt att man har lite "instinkt"... laugh.gif

Nån som vill ha en ananassalvia-stickling framåt vårkanten?
Cilla
Jag gjorde misstaget att köpa tre - fyra plantor i våras, och de blev stora som buskar! Härlig växt tycker jag även om bladen hade tendens att kännas lite håriga när man blandade i kallsallad. Jag fann att bästa användningsområdet var att klippa i den i soppa, på pasta mm strax innan förtäring. ganska gott finstrimlad i gräddfilen till sillen också.

Hoppas den inte är giftig, för jag åt rejält från mina buskar ända in på hösten.

Hur använde du kryddan, Tirre?
Ingrid på Västkusten
Godaste är att blanda den med andra mer kraftigt smakande växter till te. Ummm sallad är nog nått av det sista jag skulle ha den i - > jag tycker ju gurkörtens blad är för håriga också.

tongue.gif

Hälsar Ingrid
Tirre
Jag hade den faktiskt i sallad och ja, det är lite hårigt. man kanske ska finhacka den så att den känslan inte blir så markant.
Provade också att ha den i wok och det var alldeles utmärkt.
Att lägga några blad, tillsammans med t ex citronmeliss, i bålskålen innan man häller på drickat är också ett tips!
Dessutom blandade jag den med lite andra örtkryddor i färskost jag gjorde som present i somras. Smakade faktiskt aldrig själv, men födelsedagsbarnet gillade det. Hade i bl a citrontimjan, kryddtimjan, citronmeliss och hackad nyplockad chili, om jag inte minns fel.

Ska prova att göra te, det låter som en bra idé!
På pastan kan jag också tänka mig att det är smarrigt, så det får jag prova!

Man skulle också säkert kunna använda den i drinkar, precis som man krossar ... är det mynta? ... i glaset, när man gör den kubanska rom-drinken Caprihina.

Tack för tipsen!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tar varje år i augusti en eller några sticklingar för övervintring, modersplantan slänger jag. Det är ju mycket enklare med småplantor inne än med dom rätt så stora.

Blandar alltid i lite ananassalvia i min förkylningste, tycker den smakar lite godare då.

Elisabeth
vixie
rolleyes.gif Jag brukar hacka ner ananassalvia i grytor med fläskkött eftersom det är fruktig smak. Funkar jättebra också i teer.
Vixie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon