karinmaria
Hej!
I våras dog en huvudgren på mitt gamla plommonträd - Viktoria. I natt brakade nästa i backen. Inser att trädet håller på att dö.

Vad ska jag göra? Plantera ett nytt i närheten så att jag har ett på G när det gamla går i graven? Eller går det att behålla de där skotten vid sidan om och ur dem skapa ett nytt träd? Se mina bilder.

Maria

Plommonträd 004 (640x480) (2).jpg

Plommonträd 003 (480x640).jpg

Plommonträd 002 (480x640).jpg

Plommonträd1

Christa
Det beror på varför trädet dött. Är det någon sjukdom så kan den ju smitta ett nytt träd.
Huggorm
Om en huvudgren dog i våras berodde det antagligen på den stränga vintern, det var speciellt många plommonträd som blev förstörda denna vinter. Min far hade till exempel ett jättefint plommonträd som lämnade mängder med frukt, men det var ihjälfruset ner till marken i våras.

Det är bara att inse, det där trädet har gjort sitt. Det kanske går att snygga till det lite, men det är bara att skjuta upp det oundvikliga. Plantera ett nytt, så du har något när det gamla slutligen stryker med!
Bassam
Hej

Du ska borta snabb skadade delar före att sjukdom och insekter attackera dem.

H:Bassam
karinmaria
Tack för era svar! :-)
KerstinP
Skotten vid sidan om kan vara från en grundstam som trädet är ympat på - sätt ett nytt träd!
Cilla
Har du plats - låt skotten eller ett av dem växa upp. Grundstammen är oftast körsbärsprommon Prunus cerasifera, ger goda frukter så småningom på ganska små, blankbarkade träd. Lite mindre än kulturplommon men många och mycket goda i kompotter och matlagning.

Och sätt ett nytt kulturplommon någon annan stans. Plommonträd blir inte så gamla.
mamamaggan
Är det helt uteslutet att man kan sätta en kvist som kommer långt ner på plommonträdet och få rötter på den ?

En stor gren av vårat plommonträd har dött , resten är finare än någonsin och ger frukt för första gången , men vi har fått en ehl del grenar som kommer nästan längst ner på stammen.
Cilla
Om du menar att sätta stickling så går det säkert. Är det under ympningsstället och därmed prunus cerasifera blir det starka, härdiga rötter och mindre men goda körbärsplommon. Är det över ockuleringsstället är det inte lika härdiga rötter. Bodde jag i zon 1 skulle jag testa, men i kallare xoner är det bättre att satsa på härdiga rötter.

Frågan är lite varför dock. Är man experimentsugen ska man testa allt. Är man sugen på att få bär och frukt och livaktiga träd så är de skott som kommer från stammen mycket bra. De sitter på ett stort, redan etablerat rotsystem ochc har de största cfhanserna att överleva det mesta. Dessutom kommer de ofta i sådana mängder att man kan välja det allra bästa att bilda ny stam med krona. Eller välja att behålla flera och få ett litet buskage eller flerstammigt träd med mängder av frukt på kortare tid än om man börjar från skör, spenslig stickling.

mamamaggan
Tack för det svaret !

Nu ska jag prova och även prova med att ta sådana skott från äppelträdet . Ska prova med päronträdet också , där finns inga blad upptill men kommer grenar långt ner på stammen.

Tänker sätta dem i pallkrage , tre - fyra kragar högt , nu i höst för att plnatera ut dem när jag ser att de fått rötter.
Cilla
Ja, det blir samma med äpple och päron - det kan gå, men det blir sämre rötter än om du t ex sätter en kärna.

Anledningen att man vanligtvis inte sticklingförädlar fruktträd är för att resultaten blir bättre om man sätter kärna eller delar på rötterna, låter växa upp och sedan ympar eller ockulerar på det som kommer.

Lite synd är det om det läggs ned jobb på sticklingar som sedan inte får de härdiga rotsystemen som träden behöver. Kanske hellre lägga ned tid och pallkrageplats på att ta sticklingar av annat och spara fruktträdens skott till ympkvistar? De skott som växer upp nu kan du ta under vintervilan i december, lagra och till våren ympa in på andra fruktträd av samma slag (äpple p äpple, plommon på plommon) eller på nya kärnsådder som du sår i höst när kärnorna mognat.å
kerstinh
Hoppas det är ok om jag kidnappar tråden lite... Jag har ett liknande plommonträd och funderar på samma sak som karinmaria. Är det någon som vet hur nära det gamla trädet man får sätta ett nytt? Mitt dör nog också av ålder och inte av någon sjukdom, annars vet jag att jag inte borde plantera ett nytt plommonträd på samma ställe. Men annars är den här placeringen precis den rätta, så jag vill ha ett nytt plommonträd precis där (eller så nära som möjligt), dels för att det gamla trädet, även om det ser väldigt risigt ut, fortfarande blommar fint utanför köksfönstret på våren och har en del underbar frukt, men också för att det är mitt enda vettiga hängmatteträd. :-( Så det bästa vore att sätta ett nytt så nära som möjligt och när det har växt till sig lite (kanske om 5 år eller så) ta bort det gamla. (Jag inser att jag får leva utan hängmatta ett tag... ;-) ) Går det? För att ta bort det gamla helt och sätta ett nytt känns lite tråkigt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon