andersf
Vi har precis köpt ett hus på västkusten med delvis fin oxelhäck som antagligen har 20-30 år på nacken. Den är tämligen gles nedtill så vi funderar på att radikalt beskära den i mars till ca 30 cm. Vid den del av häcken som verkar livskraftigast vill vi anlägga en garageinfart och skulle därför vilja flytta den delen av häcken till de delar där det finns döda eller helt tomma partier. Kan man flytta oxelhäckar och i så fall vilken tid på året är bäst? Bör vi flytta den före eller efter beskärning?
CillaM
Jag har kapat ner mina oxelhäckar rejält 2-3 gånger under de 15 år jag bott här. Oxeln är runt 40-60 år gammel vid det här laget. Men det kan räcka med att du beskär den med ca 1.5 meter och lägger vinkeln så att du får ett "A", alltså smalast överst och tjockare nederst, då får den undre delen av häcken sitt ljus och skickar ut mer grenar och blad. Rötter har den så det gäller att ha en duktig grävare med finlirande grävmaskin, så självklart ska du försöka flytta dom.
DragonLady
Gräver du upp dem med rötterna så kommer de inte att överleva för du kommer att behöva kapa så mycket o stora rötter för att överhuvudtaget få upp dem.. det är träd vi pratar om.. o även dem som kommer att stå kvar får problem eftersom du kommer o skada deras rötter också för de är ju naturligtvis samman vävda när de står i en häckformation! O utan grävmaskin blir det extremt tufft wink.gif
Vi tog bort ca 15m häck o det blev ett rejält dike efter dessa smile.gif
Bassam
Hej

För att duska minska risken på flytning, det är bra att beskära före flytning och ta stora jordar klump och vattna bra efter beskärning.

H:Bassam
andersf
Tack för era svar och tips. Då har jag en plan tror jag:
1. Beskärning enligt Cillas A-forms-metod i mars 2012.
2. Riklig gödsling o vattning, uppluckring av jorden plus se till att gräs inte växer in under häcken under våren och sommaren 2012
3. Flyttning mha av grävmaskin och duktig grävare i september 2012, stort dike!
4. Riklig vattning under hösten 2012.
5. Riklig gödsling o vattning samt uppluckring av jord under våren och sommaren 2013
6. De delar av häcken som inte tagit sig eller dött av flytten byts ut mot nya oxelhäcksplantor i september 2013.

Verkar det vara en rimlig ansats?
CillaM
Låter jättebra Anders. Försöker man inte så vet man aldrig heller ifall man kunde ha lyckats. Det värsta som kan hända är att uppgrävningen inte fungerar, men so what? Dessutom kan man nog säkerligen ta stickingar av oxeln, än så länge har jag inte testat detta så jag vet inte. Men ta det lugnt o ha inte för bråttom med att byta ut de plantor som inte tagit sig efter flyttningen, de kan bara vara lite långsamma. Hoppas iaf att det går bra för dig smile.gif
andersf
Rapport från mitt häckprojekt. Klippte ned allting tillslut och har fått bra återväxt. Växte nog iaf uppåt 5 dm under förra säsongen. Insåg på hösten att en del plantor var torra och döda och inte hade något hopp om återväxt. Fick tag i nya plantor och planterade dem istället. Nu funderar jag på hur jag ska hantera de nya vs de gamla eftersom de nya är betydligt högre än de gamla, och bara är en enda lång stam. Ska de klippas ned rejält, eller till samma höjd som resten av häcken eller inte alls? Jag vill ju att de ska förgrena sig lika långt ner som de gamla plantorna nu håller på att göra.

Och visst är det rätt att klippa en A-klipning nu på vårvintern så de neder regionerna på häcken får rejält med ljus?

/Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon