Full version: Sjukdomar på potatis
Christa
Jag har fått filtsjuka två år i rad när jag satt potatis från Stubbetorp. För ett antal år sedan fick jag stjälkbakterios som gjorde att jag fick slänga halva skörden.

Den sättpotatisen var också från Stubbetorp.

Dom säger att man skall köpa kontrollerat utsäde men jag har aldrig fått sjukdomar när jag fått usäde från någon bonde men det där kontrollerade utsädet har det som sagt varit problem med.

Är det någon annan som råkat ut för samma sak?

Finns det någon annan att köpa utsäde från än Stubbetorp? Här i trakten och där jag bodde tidigare är utsädet de har i affärerna från Stubbetorp men det vill jag aldrig köpa mer.
*Stintan*
Är du säker på att det var fel på utsädet? Marksmitta är ju inte ovanligt och kan finnas i jorden i flera år när det gäller båda dessa sjukdomar.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2011, 17:14) *
Är du säker på att det var fel på utsädet? Marksmitta är ju inte ovanligt och kan finnas i jorden i flera år när det gäller båda dessa sjukdomar.

Helt säker.
*Stintan*
Hur kan du vara det?
Samsara
Sjukdomar och bakterier finns kvar länge i jorden och man ska inte plantera/odla på samma ställe när det finns sjukdomar. Jag tror inte kontrollerat utsäde är smittat med något.
Bassam
Hej

Vi kan minska risken På :

1 Vi kan vilje sorter som inte bakterie skada .

2 Vi ska minska plantera växter som bakterie känsla. Som (Potatis )

3 Använda naturliga gödsel.

4 ändra PH värde genom att använda sur gödsel som ( Amonum svavel NH4so4 och super fosfat ) .

5 Använda inte skadade växter .

6 steril jord efter körd .

7 vattnar mycket när knölarna kommer minska jord temperatur så minska skada.

8 på grund att bakterie lever på lagar knölar så det är bättre om vi samla skadad knölar och bränna dem.

H:Bassam

*Stintan*
Hur många potatisar har du odlat Bassam?
Christa
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2011, 20:04) *
Hur kan du vara det?

Jag säger aldrig att jag är säker om jag inte är det. Det enda jag inte är helt säker på är om filtsjukan i år beror på att jag odlat i samma pallkragar som förra året när jag fick smittan från utsäde. Jag har köpt sättpotatisen från Stubbetorp i år också men jag bytte jorden och skrapade rent noga.

CITAT (Samsara @ 01-08-2011, 21:52) *
Sjukdomar och bakterier finns kvar länge i jorden och man ska inte plantera/odla på samma ställe när det finns sjukdomar. Jag tror inte kontrollerat utsäde är smittat med något.

Varifrån får du din sättpotatis?
*Stintan*
CITAT (Christa @ 02-08-2011, 09:50) *
Jag säger aldrig att jag är säker om jag inte är det.

Men du kan väl berätta hur du gjort för att vara så säker. Skickade du in jord- och potatisprover eller var det något annat knep man kan lära sig av?
Christa
CITAT (*Stintan* @ 02-08-2011, 09:55) *
Men du kan väl berätta hur du gjort för att vara så säker. Skickade du in jord- och potatisprover eller var det något annat knep man kan lära sig av?

Jag har 3 pallkragar med potatis. Jag byter jord varje år. Använder Änglamarks ekologiska plantjord. I den tredje pallkragen har jag potatis från eget utsäde.

Det köpta utsädet har gett filtsjuka två år i rad. Potatisen från eget utsäde har inte fått det.

Jag har använt jord från samma batch.

*Stintan*
OK tack.
Bassam
Hej

Jag studerat Hortonom och med trädgårdsforum mera än 2år och jag jobbade mycket med växter nu jag jobbar med Saba .

Obs

så jag tycker att jag har mycket erfarenhet som jag ska sprida till mina vänner, om de jobbar på den eller inte, de som de bestämmer själva.

H:Bassam
Christa
Är det verkligen ingen annan som fått sjukdomar på sin potatis eller som känner till någon annna leverantör av sättpotatis än Stubbetorp?
Eva 33c
Jag har inga dåliga erfarenheter av Stubbetorps potatis, som nog är den jag alltid köpt för det är ju den som finns överallt. Efter lite googlande så hittar jag också larsviken.se som odlar och säljer sättpotatis. De har tydligen försäljning via nätet också. Har du kontaktat Stubbetorp och redogjort för dina problem? Jag kan tycka att de borde vara intresserade.
Christa
CITAT (Eva 33c @ 04-08-2011, 09:11) *
Jag har inga dåliga erfarenheter av Stubbetorps potatis, som nog är den jag alltid köpt för det är ju den som finns överallt. Efter lite googlande så hittar jag också larsviken.se som odlar och säljer sättpotatis. De har tydligen försäljning via nätet också. Har du kontaktat Stubbetorp och redogjort för dina problem? Jag kan tycka att de borde vara intresserade.

När jag fick stjälkbakterios och fick slänga massor av potatis så kontaktade jag Stubbetorp. Den första jag pratade med bekräftade att de hade stora problem med stjälkbakterios på Silla och sa att de skulle sluta med den sorten.

Jag skickade sedan in ett kort på en angripen potatis till dom och berättade om det jag drabbats av. De svarade inte. Har för mig att jag också sedan ringde men det minns jag inte. Intresset var noll från deras sida och jag var rätt sur så jag kontaktade Jordbruksverket som står bakom kontrollen av sättpotatis men dom var inte heller intresserade och sa att det bara är enstaka sjukdomar som går att se på utsädet.

Jag har tänkt kontakta Stubbetorp nu med men efter deras tidigare ointresse så drar jag mig för det. Skall nog börja med att kontakta affären där jag köpte sättpotatisen istället. De är seriösa och är ju kund hos Stubbetorp så det kanske ger mer resultat.
Eva 33c
Det där lät ju lite trist, tycker de borde varit mer intresserade att reda ut problemens orsak. att kontakta försäljningsstället låter som en bra id'e. Kanske har de fått fler reklamationer. Lycka till : )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon