batski
Fr lite drygt en vecka sen kpte jag en ny Crassula ovata som jag sen planterade om i en lg kruka. Fr att gra det var jag tvungen att ta bort lite rtter, men inget extremt. Nu mrkte jag att bladen blivit lite mjuka. r detta normalt efter en sn omplantering? Jag vattnade ordentligt i samband med omplanteringen, men har sen dess ltit jorden torka ut (har lst nnstans att crassula kan vara utan vatten i en mnad typ) fr jag vet att det r betydligt lttare att ha ihjl en crassula med fr mycket vatten n med fr lite.

Men varfr har bladen blivit mjuka? Det var ju inte alls s lnge sen jag vattnade den...
Bassam
Hej

Du vattnar mycket s rtter blir mgla, de behver vattna en gng varje 14 dagar men du kan ge dem duscha mellan .

H:Bassam
batski
Ja precis. Men jag har bara vattnat den en gng, i samband med omplanteringen. Men jag vntar med att vattna ett tag till d. Tack fr tipset! smile.gif
flaxss
Det kan vara s att mycket sugrtter fanns dr du tog bort, och den inte kan dricvka s mycket. Vattna den igen om jorden har torkat ut. r det bara soligt och varmt s vill faktiskt mnga crassula ha vatten och nring fr en bra tillvxt, dock tl dom lng torka flera mnader i kruka, etablerade men dom vxer mycket sakta och smre.
batski
Det lter som en rimlig frklaring, tack thanks.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon