batski
För lite drygt en vecka sen köpte jag en ny Crassula ovata som jag sen planterade om i en låg kruka. För att göra det var jag tvungen att ta bort lite rötter, men inget extremt. Nu märkte jag att bladen blivit lite mjuka. Är detta normalt efter en sån omplantering? Jag vattnade ordentligt i samband med omplanteringen, men har sen dess låtit jorden torka ut (har läst nånstans att crassula kan vara utan vatten i en månad typ) för jag vet att det är betydligt lättare att ha ihjäl en crassula med för mycket vatten än med för lite.

Men varför har bladen blivit mjuka? Det var ju inte alls så länge sen jag vattnade den...
Bassam
Hej

Du vattnar mycket så rötter blir mögla, de behöver vattna en gång varje 14 dagar men du kan ge dem duscha mellan .

H:Bassam
batski
Ja precis. Men jag har bara vattnat den en gång, i samband med omplanteringen. Men jag väntar med att vattna ett tag till då. Tack för tipset! smile.gif
Alexander-VG-zon3
Det kan vara så att mycket sugrötter fanns där du tog bort, och den inte kan dricvka så mycket. Vattna den igen om jorden har torkat ut. Är det bara soligt och varmt så vill faktiskt många crassula ha vatten och näring för en bra tillväxt, dock tål dom lång torka flera månader i kruka, etablerade men dom växer mycket sakta och sämre.
batski
Det låter som en rimlig förklaring, tack thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon