|
Passion
01-08-2011, 17:31
[attachment=63515:Marias_b...er.._959.jpg] Hej många undrar över växten aloe vera. Den är en korsning mellan vitlök och sparris, ävenom man inte kan tro det. Eftersom jag använt de äkta produkterna i många år så kan jag säga att jag tycker att de är bäst av allt.. De egna erfarenheterna får jag prata om, och det är ju bra. Så kontakta mig gärna på mail, ni som vill veta mer. I tråden blir det så rörigt för mig, maila gärna alltså:
gudrun.reponen@tele2.se
/Hälsn Passion
Huggorm
01-08-2011, 17:43
CITAT (Passion @ 01-08-2011, 18:31)  Hej många undrar över växten aloe vera. Den är en korsning mellan vitlök och sparris, ävenom man inte kan tro det. Ja, det är verkligen svårt att tro...
*Stintan*
01-08-2011, 17:53
CITAT (Passion @ 01-08-2011, 18:31)  [attachment=63515:Marias_b...er.._959.jpg] Hej många undrar över växten aloe vera. Den är en korsning mellan vitlök och sparris, ävenom man inte kan tro det. Eftersom jag använt de äkta produkterna i många år så kan jag säga att jag tycker att de är bäst av allt.. De egna erfarenheterna får jag prata om, och det är ju bra. Så kontakta mig gärna på mail, ni som vill veta mer. I tråden blir det så rörigt för mig, maila gärna alltså:
gudrun.reponen@tele2.se
/Hälsn PassionRörigt för att du inte kan hålla isär det privata från försäljningsargumenten eller vadå? Är det så hemligt så du inte törs diskutera dina erfarenheter öppet i forumet?
Piccante
01-08-2011, 17:54
CITAT (Passion @ 01-08-2011, 18:31)  [attachment=63515:Marias_b...er.._959.jpg] Hej många undrar över växten aloe vera. Den är en korsning mellan vitlök och sparris, ävenom man inte kan tro det. Eftersom jag använt de äkta produkterna i många år så kan jag säga att jag tycker att de är bäst av allt.. De egna erfarenheterna får jag prata om, och det är ju bra. Så kontakta mig gärna på mail, ni som vill veta mer. I tråden blir det så rörigt för mig, maila gärna alltså:
gudrun.reponen@tele2.se
/Hälsn PassionMed den kunskapen och faktakollen skulle jag aldrig våga köpa någon läkemedel av dig
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2011, 18:53)  Rörigt för att du inte kan hålla isär det privata från försäljningsargumenten eller vadå? Är det så hemligt så du inte törs diskutera dina erfarenheter öppet i forumet? Är detta ett bra sätt att möta en ny medlem hit?
Passion
01-08-2011, 18:28
Så här skriver Stinta: Rörigt för att du inte kan hålla isär det privata från försäljningsargumenten eller vadå? Är det så hemligt så du inte törs diskutera dina erfarenheter öppet i forumet?
SVAR: Det är rörigt för att jag inte kan sitta länge vid datorn pga av handikappande sjukdomar som är många och för att mitt huvud inte hänger med i alla turer här, som tycks vara många. Jag har inga som helst hemligheter, bara svår värk. Det är alltså lättare för mig att hålla reda på mail på min vanliga adress.Hoppas du är nöjd med detta svar. /Passion
Hej Markus, man får inte klassa aloe vera som läkemedel....ja jag har utbildat mig så jag tror jag kan denna växt utan o innan, synd bara att man stör andra med sin kunskap om en växt som är tusentals år gammal. /Hälsn Passion
Piccante
01-08-2011, 18:31
CITAT (Passion @ 01-08-2011, 19:28)  Hej Markus, man får inte klassa aloe vera som läkemedel....ja jag har utbildat mig så jag tror jag kan denna växt utan o innan, synd bara att man stör andra med sin kunskap om en växt som är tusentals år gammal. /Hälsn Passion Jag är mycket väl medveten om definitionen på naturmedel, naturläkemedel och läkemedel. Det ja reagerade på var att du påstår att det är en korsning mellan vitlök och sparris!
*Stintan*
01-08-2011, 18:53
CITAT (Passion @ 01-08-2011, 19:28)  Så här skriver Stinta: Rörigt för att du inte kan hålla isär det privata från försäljningsargumenten eller vadå? Är det så hemligt så du inte törs diskutera dina erfarenheter öppet i forumet?
SVAR: Det är rörigt för att jag inte kan sitta länge vid datorn pga av handikappande sjukdomar som är många och för att mitt huvud inte hänger med i alla turer här, som tycks vara många. Jag har inga som helst hemligheter, bara svår värk. Det är alltså lättare för mig att hålla reda på mail på min vanliga adress.Hoppas du är nöjd med detta svar. /Passion
Hej Markus, man får inte klassa aloe vera som läkemedel....ja jag har utbildat mig så jag tror jag kan denna växt utan o innan, synd bara att man stör andra med sin kunskap om en växt som är tusentals år gammal. /Hälsn Passion Jag störs inte av människor som har kunskap men jag stördes av ditt utstuderade reklaminlägg. När du dessutom påstår att växten är en korsning av vitlök och sparris så ligger det nära till hands att bli fundersam över hur kunnig du är egentligen. Vi är nog många här som läst en hel del om naturmedel och naturläkemedel. Det ligger nära till hands när man är intresserad av växter och odling.
Hej Passion och välkommen till forumet! CITAT (Passion @ 01-08-2011, 18:31)  Hej många undrar över växten aloe vera. Den är en korsning mellan vitlök och sparris, ävenom man inte kan tro det. Hmm, jag undrar varifrån du fick det... För tyvärr så stämmer det inte. Aloe vera är en ren art. Det finns flera olika aloe-arter varav A. vera är en av dem. Men visst är den nyttig! Aloe vera - Wikipedia
Samsara
01-08-2011, 19:10
CITAT (Passion @ 01-08-2011, 18:31)  Den är en korsning mellan vitlök och sparris, ävenom man inte kan tro det. Det där känner jag till och har hört det från vissa. Den här texten fick jag i en bok från en viss säljare, han sa att det var en korsning mellan sparris och vitlök. Men nej det är den inte. Jag citerar lite från boken och jag kan tänka mig att Passion kanske har förväxlat det lite. Vad är Aloe Vera? Aloe Vera är en köttig växt som tillhör liljefamiljen. I denna familj ingår blomväxter, men även sparris, lök och vitlök. Aloe är en egen undergrupp som består av flera hundra olika växter. Av dessa är Aloe Barbadensis Miller, eller Aloe Vera, den som är mest kraftfull och som används kommersiellt.
Vet inte om denna källan är helt hundra, jag har inte hört talas om det. Men kanske någon som vet mer.
Har precis upptäckt att min Aloe vera egentligen inte är en äkta aloe, utan en Aloe vera var. chinensis. Den har prickar på bladen, till skillnad från äkta aloe som är helt blågrön. Aloe vera "chinensis" säljs väldigt ofta som äkta Aloe vera - jag trodde jag hade köpt en äkta aloe. Sjukt irriterande att det är så vanligt att växter säljs under felaktiga artnamn  Riktigt oproffsigt tycker jag  Som tur är ska Aloe vera "chinensis" ha minst lika bra läkegenskaper som äkta aloe.
Piccante
01-08-2011, 19:34
Aloe är systematiskt ganska snårigt, många närstående arter är lika varandra och inom handeln är e inte så noga med vilken de saluför då de tycker att det är ungf samma sak. Vad jag har förstått så varnar vissa för att använda några arter för invärtes bruk (de som har orange saft i kärlen) för de är irriterande och allergiframkallande. Så det är synd att handeln inte är mer noga så att de som experimenterar själva inte gör det med fel art. Själv använder jag bara Aloe veragel utvärtes på sår och solsveda. CITAT (Samsara @ 01-08-2011, 20:10)  Det där känner jag till och har hört det från vissa. Den här texten fick jag i en bok från en viss säljare, han sa att det var en korsning mellan sparris och vitlök. Men nej det är den inte. Jag citerar lite från boken och jag kan tänka mig att Passion kanske har förväxlat det lite.
Vad är Aloe Vera? Aloe Vera är en köttig växt som tillhör liljefamiljen. I denna familj ingår blomväxter, men även sparris, lök och vitlök. Aloe är en egen undergrupp som består av flera hundra olika växter. Av dessa är Aloe Barbadensis Miller, eller Aloe Vera, den som är mest kraftfull och som används kommersiellt.
Vet inte om denna källan är helt hundra, jag har inte hört talas om det. Men kanske någon som vet mer. Den definitionen är inte skriven av en botaniker iaf. Tidigare fördes Aloesläktet till liljeväxterna men det gjorde nästan alla enhjärtbladiga växter. Sedan placerades den i den egna familjen Aloeväxter Aloeaceae men DNA-studier visar att de står närmare Afodillväxterna och ingår nu i den familjen Asphodelaceae.
Passion
01-08-2011, 19:46
Hej batski tack för välkomnandet...det finns många många sorters aloe vera och den mest kända är Barbadensis Miller , ja. och sedan skulle jag säga mer men det har jag redan glömt så vi får nöja oss med detta. Hälsn Passion
Alexander-VG-zon3
01-08-2011, 19:48
CITAT (batski @ 01-08-2011, 20:26)  Har precis upptäckt att min Aloe vera egentligen inte är en äkta aloe, utan en Aloe vera var. chinensis. Den har prickar på bladen, till skillnad från äkta aloe som är helt blågrön. Aloe vera "chinensis" säljs väldigt ofta som äkta Aloe vera - jag trodde jag hade köpt en äkta aloe. Sjukt irriterande att det är så vanligt att växter säljs under felaktiga artnamn  Riktigt oproffsigt tycker jag  Som tur är ska Aloe vera "chinensis" ha minst lika bra läkegenskaper som äkta aloe. Även äkta aloe vera har prickar på bladen som ung, det försvinner efter ett tag. Och då får den dess typiska ''vuxen blad''. Enligt andra är chinensis och underarter samma som Aloe vera. Jag med flera hade en diskussion om det på allt om trädgårds forum, väldigt intressant. http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...amp;forum_id=18
Tack för länken! Hmm kanske är min en riktig Aloe vera ändå. Har precis varit och tittat på den och de nyaste bladen har faktiskt inga prickar alls. Mängden prickar verkar minska för varje nytt blad och de nyaste har som sagt inga. Men Aloe vera "chinensis" är faktiskt fin med sina prickar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|