23007272
Hej!

Jag är en ny växthusodlare som tycker det är hur kul som helst att odla. Mitt växthus är knappa 4 kvm och jag har däri Gurka, Tomater och Paprika.

Problemet är med Gurkan som inte mår så bra längre. I början gav den massor av frukt, men nu så har något hänt. Jag har dels fått något mögel som ser ut att ta kål på hela plantan snart, men även något nät på bladen som jag tror är spinnare enligt vad jag läst mig till här. (Det ser ut som ett fint fint spindelnät över de gulnande bladen.) Dessutom blir typ alla gurkskott som kommer gula och vissnar/ruttnar. Se bilderna.

Jag har idag gödslat, installerat en liten fläkt som drivs av en solpanel, duschat alla växter och vädrat så mycket det går.

Har någon något tips?

vänligen
Thomas
[attachment=63518:IMG_2011..._Medium_.jpg]
[attachment=63519:IMG_2011..._Medium_.jpg]
[attachment=63520:IMG_2011..._Medium_.jpg]
Davidoff
Hade nyss samma problem och fick rådet att duscha med såpvatten (spinnare). Sagt och gjort, dushade med såpvatten och sen löpande med vatten. Ok! :-) Nu växer det igen!
Jultorpet
Gråmögel ser det ut att vara. Gynnas av fuktigt och svalt väder och angriper oftast redan svaga plantor. För att slippa det bör man vädra ordentligt, inte vattna efter kl. 15 för att det ska hinna torka upp innan kvällen, även beskärning bör göras tidigt på dagen så att sårytorna hinner torka, ha dörren öppen även på natten under sommaren och så se till att plantorna får tillräckligt med näring och vatten.
Vanlig jord innehåller andra svampar som motverkar gråmöglet och att gnida lite jord mot ett angripet område kan stoppa gråmöglet just där, men det sprids lätt, du har säkert märkt att det dammar om du kommer åt det.

Näten du beskriver beror säkert på spinnkvalster (inte spinnare det är något annat), de är små men titta riktigt noga på undersidan av bladen så ser du dom nog. Inte ovanligt på gurka. Dushning med såpvatten kan hjälpa.

Att gurkämnena gulnar är inte heller ovanligt. Plantorna brukar ge massor med gurkor i början, sedan brukar de ta en paus för att efter en tid ge gurkor igen. Förutsättningen är förstås att de får tillräckligt med näring och vatten och även ohyra gör förstås att det kan bli dåligt med gurkor.

Dina åtgärder i dag verkar ju helt rätt, fortsätt så så kanske du kan få några gurkor till i år. Städa sedan ur växthuset ordentligt i höst så har du bra förutsättningar att lyckas ännu bättre nästa vår/sommar.
23007272
Hej Davidoff och Jultorpet!

Tack för era svar, jag har bara duschat med vanligt vatten än, så ska köra i lite såpa och duscha. Vad är korrekt mängd såpa i en liter vatten?

Ska testa att gnida in lite jord på de skadade områdena också så hoppas vi det hjälper. Sprids möglet lätt lätt till Paprikor och Tomater som också finns i växthuset tror du? Eller är detta endast en sjukdom för gurkor?

vänligen
Thomas
Davidoff
Jag körde ganska svagt, 1/10. Två dagar, sen duschat dagligen med bara vatten och nu verkar de ha repat sig.

CITAT (23007272 @ 02-08-2011, 20:58) *
Hej Davidoff och Jultorpet!...

Jultorpet
CITAT (23007272 @ 02-08-2011, 20:58) *
Hej Davidoff och Jultorpet!

Tack för era svar, jag har bara duschat med vanligt vatten än, så ska köra i lite såpa och duscha. Vad är korrekt mängd såpa i en liter vatten?

Ska testa att gnida in lite jord på de skadade områdena också så hoppas vi det hjälper. Sprids möglet lätt lätt till Paprikor och Tomater som också finns i växthuset tror du? Eller är detta endast en sjukdom för gurkor?

vänligen
Thomas

1 dl såpa till en liter vatten + en lite skvätt T-röd brukar jag köra.

Själv har jag mest problem med gråmögel på tomaterna så till dom kan det säkert spridas men är det varmt och torrt väder och du vädrar bra så brukar det stoppas upp i alla fall till det blir kallare och fuktigare igen.
Davidoff
En fläkt som sätter igång på termostatstyrd värme är toppen!

CITAT (Jultorpet @ 02-08-2011, 23:21) *
1 dl såpa till en liter vatten + en lite skvätt T-röd brukar jag köra.

Själv har jag mest problem med gråmögel på tomaterna så till dom kan det säkert spridas men är det varmt och torrt väder och du vädrar bra så brukar det stoppas upp i alla fall till det blir kallare och fuktigare igen.

23007272
Vill bara tacka och berätta att det nu åtminstone hänger 3 finfina gurkor och gröna fina blad. :-) Jag tog nog aningen mer såpa än vad som nämnts här ovan, men det verkar har fungerat också. :-)

vänligen
Thomas

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon