Full version: Jasminer
InteSåGrönaFingrar
Hej,

har en gammal jasmin på tomten som består av en massa rättuppstickande stänger med blad och blom ute i toppen. Har börjat fröyngra genom att beskära en fjärdedel av grenarna för två år sedan och ytterligare förra året. Det har givit resultat så till vida att det kommit upp nya "pinnar" men de är ju itne förgrenade heller så snart har jag väl en ny pinnhög, fast risigare. Hur ska den egentligen se ut? Borde den inte vara grön överallt och blomma på andra ställen än längst ut i toppen? Hur ska en jasmin beskäras?
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att det är schersmin du menar med tanke på att den enda jasminen som är härdig i sverige är mera en klängbuske som blommar på vårvintern-tidig vår med gula blommor.

Raka pinnar på schersmin är helt normalt ifall det är ung ved, de förgrenar sig med tiden. Bra sätt är att gallra ur schersminen genom att ta bort några av de äldsta grenarna långt ner i busken och sedan gör man så i flera år. Lite lättare beskärning nästan varje år håller växten ung och i tillväxt och det blir mera grönt nertill. Fast schersmin brukar ofta inte va helt tät ända ner lite naket brukar det ofta vara det beror lite på vilken art schersmin det är.
myskmadra
På vår tomts norrsida mot väggen står en jasmin (det är inte en schersmin) som tydligen är helt underbar när den blommar. Jag har ju själv ännu inte sett den i blom. Den ser risig och förväxt ut. Nu undrar jag : är det möjligt att beskära hela busken på en gång och rejält? När ska det göras?
Om någon vet så är jag tacksam för råd. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jasminen borde väl börja blomma nu snart vinterjasminen blommar på vårvintern med gula blommor direkt efter blomningen brukar man kunna gallra ur den lite. +Kanske hjälpa till lite med uppbindning det är ju en form av klängbuske.

För de som inte vet skillnaden mellan Jasmin och Shersmin kommer här länkar med bilder.

Vinterjasmin (Jasminum nudiflorum), den enda jasminen som är härdig här, zon1-2(3).
http://images.google.se/images?hl=sv&ie=UT...=N&tab=wi&meta=

Schersmin (Philadelphus) finns många olika arter som odlas i sverige

http://images.google.se/images?hl=sv&lr=&i...&q=philadelphus
myskmadra
Då vet jag att jag ska lugna mig lite. smile.gif Jag inspekterade busken lite mer ingående igår och såg att det ser ut att vara lite gallrad tidigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon