Min Helianthus maximilliani återkommer år efter år, frodig och 2 meter hög. Den växer torrt och soligt men blommar aldrig. Är det någon som har någon idé om varför?
Eva 33c
01-08-2011, 19:50
Jag har ingen egen erfarenhet av denna solros. Men en gissning kan vara att den helt enkelt inte hinner blomma där du bor. Så är det med många höstastrar hos oss här i zon 5, visst är de härdiga och växer fint, men tillväxtperioden är för kort för att de ska hinna blomma. Var bor du? Om den finns i grannarnas trädgårdar och blommar där så är felet förstås nåt annat....
Bor i Härnösand och detta är precis vad jag är orolig för, att det beror på att den helt enkelt inte hinner blomma trots att den ska kunna växa i zon 4. I så fall får jag väl rycka upp den och sätta något annat. Vore intressant att höra om det finns någon annan som fått den att blomma långt norrut.
ingrids
04-08-2011, 12:11
I någon annan tråd för några år sedan diskuterade jag höstsolros med en annan odlait i Norrland (om jag minns rätt) och jag tror att hennes blommade vart femte år eller så. Tolkade det som att man behöver både goda betingelser på växtplatsen och en bra sommar. Förrförra sommaren blommade t.ex. inte mina strålrudbeckior alls men i år står de i knopp sedan ett par veckor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.