Full version: Citrus Kumquat
Christine D
Hej på er alla citrusälskare!
Hade tänkt införskaffa mig en citrus 'Kumquat'. Alltså ett hyfsat stort träd som bär frukt och (eller) blommor. Tror ni det är okej att köpa ett sådant träd nu? Alltså att den hinner rota/anpassa sig innan vintern och den ska tas in. Dum fråga men är inte helt säker på detta. Har ingen stor erfarenhet av citrusar förutom en liten citronstickling köpt från odla som växer så det knakar. Den står i citrusjord med lecakulor ovanpå och får vatten med biobact i ungefär 1 ggr/veckan. Står i full sol efter avhärdning. Gäller detsamma för kumquat? Eller ska den vara inne nu och i vinter och ut igen våren 2012?
Alla tips uppskattas!

Flaxss, hjälp mig snälla!
Tack på förhand,
thanks.gif
Alexander-VG-zon3
Hej kompiskram.gif Bättre/lättare och kanske roligare? är nog våren, då finns det oftast fina exemplar att köpa i olika storlekar i mängder på de plantskolor/butiker med större utbud av krukväxter eller urnväxter. Och den har hela våren-försommaren-sommaren att anpassa sig och växa innan den ska inför vintern.

Dock hittar du ett väldigt fint exemplar nu, kanske på rea. Så hade jag inte tvekat, det är fortfarande Kumquat vänligt väder ute dom närmaste 1,5- 2månaderna. Ställ den såfall ute (avhärda för att vara säker, dock brukar inte vädret göra någon skada nu) och ta sedan in den och övervintra den ljust och svalt (ca runt 5-10gareder), just kumquat brukar oftast ha mer krav på vila än andra sorter (den brukar blomma bättre till våren). Förövrigt är det bara att sköta den som din citron, dock tål kumquat mer kyla. Annars ungefär samma skötsel.
Christine D
Okej Flaxss, tack för snabbt svar! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon