malin88
Panik! Inte nog med att mina Hungarian Yellow Hot Wax tappar en hel del "chiliknoppar" (blomman har fallit av och en chili börjar precis bildas) utan nu har jag dessutom upptäckt små djur på plantorna .
Det är små orangea insekter som är ganska runda eller ovala (inte speciellt långa och har inga vingar eller dylikt), de springer inte utan är väldigt saktfärdiga och har suttit ovanför bladen.

Har innan även haft problem med lätt gulspräckliga blad. Funderat även på om jag borde plantera om dem i egna krukor då de står ganska tätt i ett stort tråg för tillfället, solen kanske inte kommer åt ordentligt?

Har kollat på chilisidor angående ohyra men tycker inte att något stämmer med de jag hittat, någon som har en aning om vad det kan vara och vad jag ska göra för att få bort dem?
Bassam
1 [attachment=63543:spinn_1.jpg]

Hej

Om den ser ut som 1 det betyder att den är (rött spinn) nyttodjur som äter mycket andra insekter om man behöver inte bekämpa dem.

H:Bassam
Biggan_
CITAT (Bassam @ 02-08-2011, 01:57) *
1 [attachment=63543:spinn_1.jpg]

Hej

Om den ser ut som 1 det betyder att den är (rött spinn) nyttodjur som äter mycket andra insekter om man behöver inte bekämpa dem.

H:Bassam

Fel, fel, fel!! Rött spinn är inget nyttodjur! Rött spinn tar död på växten!

Försök att spraya med såpvatten!
malin88
Det visade sig att min mor hade ett medel mot skadedjur (lite av varje) som skulle vara helt ok att spraya på plantor med frukt/grönsaker så har lyft ut plantorna ur växthuset på altanen istället där jag har bättre översikt på dem och sprayat dem ordentligt.

Ska övervaka dem och spraya på nytt om några dagar ifall att och sedan vaka efter spår av nya skadedjur. Hittat små hål på vissa blad och lite trådar men svårt att avgöra om det kommer från spinn eller spindlar då det finns en del av dem i växthuset.
Ska låta plantorna stå på altanen dessutom då en hel del insekter och kryp verkar frodas i växthuset.

Låter det vettigt?
Biggan_
CITAT (malin88 @ 02-08-2011, 21:56) *
Det visade sig att min mor hade ett medel mot skadedjur (lite av varje) som skulle vara helt ok att spraya på plantor med frukt/grönsaker så har lyft ut plantorna ur växthuset på altanen istället där jag har bättre översikt på dem och sprayat dem ordentligt.

Ska övervaka dem och spraya på nytt om några dagar ifall att och sedan vaka efter spår av nya skadedjur. Hittat små hål på vissa blad och lite trådar men svårt att avgöra om det kommer från spinn eller spindlar då det finns en del av dem i växthuset.
Ska låta plantorna stå på altanen dessutom då en hel del insekter och kryp verkar frodas i växthuset.

Låter det vettigt?

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon