Full version: Olika gurkor?
Nisselasse
Hej!
Jag har två st gurkplantor i mitt växthus. De är köpta som små plantor, en är köpt på plantagen och den andra på Hötorget. Samma storlek från början. Jag planterade dem i varsin jättestor hink med hål i botten, kanonjord och skötte om dom som två guldklimpar. De växte och växte, nu är ca 170 cm höga med massor med slingrande grenar. Jag har bundit upp dem stadigt.
Den ena har hur många superfina gurkor som helst. Den blommar och fullkomligen sprutar ur sej gurkor. Jag plockar dem när de är ca 20 cm långa.
MEN, den andra plantan däremot. Den växer precis likadant, kraftigt och fint. Den har hur många små gula blommor som helst, men det blir inte en enda gurka på den, bara blommor verkar det som.
Hur kan det vara så olika?
Kan jag göra något?
1:a gurkhjälpen någon?
rosita
Är du säker på att det är samma sorts gurka? Kan den som bara blommar vara en sort som har både han- och honblommor? Honblommor har ett litet gurkämne bakom blomman, medan det saknas på hanblommor.
Eva 33c
Håller m,ed Rosita. Den som sprutar ur sig gurkor ärförmodligen en sk rent honligoch partenocarp sort, där varje blomma ger en frukt utan pollinering.
Den andra kan vara en sort som ger både han och honblommor och som behöver pollineras. I växthus kan det bli ont om insekter som pollinerar om man inte ser till att hålla dörrarna öppna ordentligt. Blir inte honblomman pollinerad så gulnar den och faller av. Ofta kommer det bara hanblommor först en tid innan honblommorna dyker upp.
Jultorpet
Blir det några honblommor på den alls eller är det bara hanblommor?

Brukar inte vara så lyckat att ha gurka med hanblommor ihop med partenocarpa sorter heller. De kan befrukta den partenocarpa sorten så det blir frögurkor, fingertjocka med en boll i änden eller andra konstiga former med en massa frön i!
Nisselasse
Gulp, visste inte om detta med han- och honblommor. Eller jag trodde nog att gurkan fixade detta själv.
Okej, jag ska försöka se om det är han- eller honblommor.
Men ska jag alltså ta någon liten borste och pilla lite på blommorna?
Är det för sent?

Tack för svaren!!!
Jultorpet
Nej, för sent kan det inte vara om det fortfarande blommar och det bör det väl göra ett tag till. Det ska inte vara något problem att skilja på blommorna heller, gurkämnena syns tydligt på honblommorna. Om du ska hjälpa till att pollinera så kan du ta loss hanblommor (utan gurkämne) och dutta med direkt i honblommorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon