|
*Stintan*
02-08-2011, 07:44
Hur kommer det sig att så få verkar barnsäkra sin damm. Det finns ju regler för detta men inte många verkar bry sig.
varghem
02-08-2011, 16:44
vi bor i ett område utan barn.... behöver inte bry oss... och barnbarnen har fått lära sig att hålla sig därifrån utan vuxet sällskap
*Stintan*
02-08-2011, 18:16
CITAT (varghem @ 02-08-2011, 17:44)  vi bor i ett område utan barn.... behöver inte bry oss... och barnbarnen har fått lära sig att hålla sig därifrån utan vuxet sällskap Men frågan är om man egentligen inte är skyldig att barnsäkra? Man kommer ju inte långt med "behöver inte bry oss" OM det skulle hända en olycka. Varför tar folk lättare på detta om det är en damm än om det är en pool?
andersen
03-08-2011, 14:44
CITAT (varghem @ 02-08-2011, 17:44)  vi bor i ett område utan barn.... behöver inte bry oss... och barnbarnen har fått lära sig att hålla sig därifrån utan vuxet sällskap Lagar gäller även i ditt område! Ett mycket konstigt inlägg från dej varghem. barnsäker damm
Gossen Ruda
03-08-2011, 15:49
Vem är skyldig att inhägna alla naturliga sjöar och vattendrag?
varghem
03-08-2011, 16:20
undras om det gäller utanför stadsplanerat område, så jag är nog ganska säker på att det inte gäller här finns konstigare inlägg än så där folk inte har ett hum om vad dom skriver
*Stintan*
03-08-2011, 16:21
CITAT (Gossen Ruda @ 03-08-2011, 16:49)  Vem är skyldig att inhägna alla naturliga sjöar och vattendrag? Vad har det med min fråga att göra?
malcolm
03-08-2011, 16:42
Så vitt jag vet så skall tex. en pool omgärdas av ett staket som är minst 120 cm högt.
Gossen Ruda
03-08-2011, 16:49
CITAT (*Stintan* @ 03-08-2011, 17:21)  Vad har det med min fråga att göra? Om man ser till antalet naturliga vattensamlingar kontra konstgjorda torde den förra vara mycket större och därmed utgöra en större fara.
*Stintan*
03-08-2011, 17:02
CITAT (Gossen Ruda @ 03-08-2011, 17:49)  Om man ser till antalet naturliga vattensamlingar kontra konstgjorda torde den förra vara mycket större och därmed utgöra en större fara. Kan du vara snäll att hålla dig till frågan om du nödvändigtvis måste svara. Det finns lagar som säger att man ska barnsäkra dammar och pooler men detta gällker inte sjöar och naturliga vattendrag vad jag vet så skippa den biten. CITAT (varghem @ 03-08-2011, 17:20)  undras om det gäller utanför stadsplanerat område, så jag är nog ganska säker på att det inte gäller här finns konstigare inlägg än så där folk inte har ett hum om vad dom skriver Självklart gäller det även utanför stadsplanerat område!
andersen
03-08-2011, 17:07
CITAT (varghem @ 03-08-2011, 17:20)  undras om det gäller utanför stadsplanerat område, så jag är nog ganska säker på att det inte gäller här finns konstigare inlägg än så där folk inte har ett hum om vad dom skriver Alla lagar gäller för alla, oavsätt om man bor utanför stadsplanerat område eller ej. Grannens damm en döds fara för barnen
Gossen Ruda
03-08-2011, 18:23
CITAT (*Stintan* @ 03-08-2011, 18:02)  Kan du vara snäll att hålla dig till frågan om du nödvändigtvis måste svara. Det finns lagar som säger att man ska barnsäkra dammar och pooler men detta gällker inte sjöar och naturliga vattendrag vad jag vet så skippa den biten. Ok frun. Du vill alltså inte ha några jämförelser.
*Stintan*
03-08-2011, 18:41
CITAT (Gossen Ruda @ 03-08-2011, 19:23)  Ok frun. Du vill alltså inte ha några jämförelser.  Det räcker så bra om jag får lite svar på varför man inte barnsäkrar sin damm trots att det är lag på det.
*väntar bara på att någon ska dra upp armeringsnät...*
Den frågan har jag ställt mig många gånger. Hur vågar man ha en damm utan barnsäkerhet. Hur vågar man ta risken att ett barn faller i vattnet och oh hemska tanke kanske t.o.m. drunknar.
Vi har en granne med en liten sprutande fontän och en damm ca 2x2 meter och den lyckades en pojke ramla i men tack och lov gick det bra. Barn är ju nyfikna och han ville titta närmare på vattnet. I fjol drunknade 2 igelkottar i den.....så onödigt.
Gossen Ruda
05-08-2011, 14:49
Jag/vi hade förut en damm utan skydd. Den är numera till största delen uttorkad men skall sättas i stånd igen. Utan barnskydd. Känns lite meningslöst när jag har en strandtomt med 50 meter strand. Fö är tomten omgiven av staket som är både grävling- och rådjurssäkert och det krävs mer än ett litet barn att öppna grindarna. Besökare får allt hålla ordning på ev barn, främst med tanke på sjön.
Bästa är nog att göra hyfsat långa och grunda stränder. Det är ju skillnad på en damm och pool som har branta sidor
Jag undrar också: varför är det så mkt läskigare med en grävd damm än en naturlig sjö?
Förbjuda strandtomter?
*Stintan*
09-08-2011, 07:24
CITAT (kina3 @ 08-08-2011, 23:30)  Bästa är nog att göra hyfsat långa och grunda stränder. Det är ju skillnad på en damm och pool som har branta sidor
Jag undrar också: varför är det så mkt läskigare med en grävd damm än en naturlig sjö?
Förbjuda strandtomter? Tja du kan ju fråga lagstiftarna. För övrigt har man väl oftast mer uppsikt över sina telningar vid sjön än man tycker att man behöver i en trädgård men det händer ju ändå olyckor. Det går fort när små barn ger sig ut på upptäcktsfärd men tydligen resonerar de flesta som så att "det händer inte här hos mej"
hörnbjörn
12-08-2011, 15:51
Hej.
Vad säger lagarna då? Länk?
Planerar att bygga en liten damm, ca 2x2m, men tanken är att köpa en färdig form och ställa den uppe på gräsmattan och bygga som en kulle runt med växter å sten m.m, så att ungarna får stå å titta över om dom vill. då finns iallafall ingen risk att dom snubblar.
*Stintan*
12-08-2011, 18:44
CITAT (*Stintan* @ 12-08-2011, 19:44)  "nät strax under ytan" Vill dom folk ska fastna och dö?? skulle gärna vilja se detta prövas i verkligheten....
*Stintan*
14-08-2011, 13:59
Tror nog inte det ska vara så glesvävt så att man kan fastna.
malcolm
14-08-2011, 15:27
Läser man texten så står det max 5 cm rutor man jag skulle nog välja ännu tätare.
När jag googlade så hittade jag bara "det rekommenderas" att barnsäkra dammen. Inget om att det är lag på det.
*Stintan*
19-08-2011, 11:56
CITAT (Mony @ 19-08-2011, 11:10)  När jag googlade så hittade jag bara "det rekommenderas" att barnsäkra dammen. Inget om att det är lag på det. Utdrag från MSB Myndigheten för samhällsskydd och beredskap: Du som äger en fast pool eller damm ska enligt lag ordna de säkerhetsanordningar som behövs för att undvika barnolyckor.1
Det gäller oavsett om du har egna barn eller inte. Undantag görs endast om vattendjupet är mindre än 20 centimeter.2
1 Ordningslagen 3 kap. 5§ 2 Boverkets Byggregler 8:951
Tornhill
22-08-2011, 14:19
Alla är - alltid - ansvariga för om folk skadar sig, eller dör, på deras mark. Alltså är jag ansvarig för om grannungarna drunknar i min regnvattentunna. Eller om faster får en trädgren i huvudet hemma hos mig. Eller om inbrottstjuven skär sig på det sönderslagna glaset i fönstret Det finns dock inga LAGAR som specifikt reglerar staket runt dammar (rätta mig gärna om jag har fel, det som har länkats till ovan är bara allmänna råd från myndigheter, skapade för att minska arbetslösheten och visa handlingskraft) För er som har sjö eller vattendrag i tomtGRÄNSEN, vet jag faktiskt inte vad som gäller. Att det, så vitt jag hittar, aldrig har prövats visar väl hur vanliga sådana här situationer är. Eventuellt kan det påverka straffet om skadan (drunkningen) har uppkommit genom markägarens ovilja att vidta skyddsåtgärder, eller genom den skadades oaktsamhet. Personligen skulle nog samvetet vara ett värre straff för mig än bötesbeloppet om någon drunknade hos mig. Sedan kanske man skall använda det sunda bond********* och värdera riskerna, innan man sätter skyddsstaket runt ekarna och lägger armeringsnätsmattor i dammen. Visst KAN det värsta hända, men hur många dör årligen i trädgårdsdammar? Jämför det med hur många som dör i alkohol-, fetma- och tobaksrelaterade sjukdomar. Bjuder ni någonsin på öl, bearnaisesås och cigaretter? Har du hjälm när du går i staden på vintern, för att skydda mot fallande istappar? Och ja, jag har både trädgårdsdamm och 1 1/2 årig dotter. Jag har inga armeringsnät runt varken dammen eller dottern. Alltså har hon trillat i .. tre (?) gånger i somras. Hon har blivit ledsen, börjat gråta och behövt byta kläder varje gång. 20 minuter senare, i det andra fallet, så testade hon om dammen var blöt fortfarande. Det var den. Dammar bör byggas med lutande kant, då kan 1 1/2 åringar själva ta sig ur, gråtandes. Även igelkottar, katter och berusade mostrar. Jag dricker även öl och äter feta såser, men röker inte, för det luktar apa. Livet är farligt, du kommer aldrig levande ifrån det. / Fredrik
varghem
22-08-2011, 18:09
CITAT (Tornhill @ 22-08-2011, 15:19)  Alla är - alltid - ansvariga för om folk skadar sig, eller dör, på deras mark. Alltså är jag ansvarig för om grannungarna drunknar i min regnvattentunna. Eller om faster får en trädgren i huvudet hemma hos mig. Eller om inbrottstjuven skär sig på det sönderslagna glaset i fönstret Det finns dock inga LAGAR som specifikt reglerar staket runt dammar (rätta mig gärna om jag har fel, det som har länkats till ovan är bara allmänna råd från myndigheter, skapade för att minska arbetslösheten och visa handlingskraft) För er som har sjö eller vattendrag i tomtGRÄNSEN, vet jag faktiskt inte vad som gäller. Att det, så vitt jag hittar, aldrig har prövats visar väl hur vanliga sådana här situationer är. Eventuellt kan det påverka straffet om skadan (drunkningen) har uppkommit genom markägarens ovilja att vidta skyddsåtgärder, eller genom den skadades oaktsamhet. Personligen skulle nog samvetet vara ett värre straff för mig än bötesbeloppet om någon drunknade hos mig. Sedan kanske man skall använda det sunda bond********* och värdera riskerna, innan man sätter skyddsstaket runt ekarna och lägger armeringsnätsmattor i dammen. Visst KAN det värsta hända, men hur många dör årligen i trädgårdsdammar? Jämför det med hur många som dör i alkohol-, fetma- och tobaksrelaterade sjukdomar. Bjuder ni någonsin på öl, bearnaisesås och cigaretter? Har du hjälm när du går i staden på vintern, för att skydda mot fallande istappar? Och ja, jag har både trädgårdsdamm och 1 1/2 årig dotter. Jag har inga armeringsnät runt varken dammen eller dottern. Alltså har hon trillat i .. tre (?) gånger i somras. Hon har blivit ledsen, börjat gråta och behövt byta kläder varje gång. 20 minuter senare, i det andra fallet, så testade hon om dammen var blöt fortfarande. Det var den. Dammar bör byggas med lutande kant, då kan 1 1/2 åringar själva ta sig ur, gråtandes. Även igelkottar, katter och berusade mostrar. Jag dricker även öl och äter feta såser, men röker inte, för det luktar apa. Livet är farligt, du kommer aldrig levande ifrån det. / Fredrik
*Stintan*
22-08-2011, 20:00
Kul att se odlaiters syn på barnsäkerhet
Tack för skojigt och jordnära inlägg Fredrik!
Du glömde trafiken. Den är verkligen livsfarlig.
Klart man inte vill att barn ska drunkna och att göra en hyfsat lång och grund strand ser jag som en tillräcklig åtgärd.
Så ser det väl ut på offentliga anäggningar också? Tänker tex på tex Helge Lundströms skapelser med djuphåla för näckros.
Gossen Ruda
25-08-2011, 10:51
Nu är jag inte förälder själv men jag har precis för mig att föräldrarna ansvarar för sina barn, kolliderar inte ansvarsfrågan lite? Det är väl bra med många ansvarstagare men ändå. Hur många har funderat över säkerheten vid alla kanaler och liknande i våra storstäder? Här i Göteborg är det oftast staket på alla broar men kanalkanterna är bara skyddade av en tung järnkedja som barnen dessutom ofta sitter och gungar på. Troligen är det liknade i Stockholm. Spegeldammen i Botaniska trädgården?
*Stintan*
25-08-2011, 11:21
Skulle tro att man oftast har bättre uppsikt över ungarna när man är på allmän plats, i stan el.dyl. än vad man alltid har hemma på den egna tomten.Dom sitter ofta i en vagn i stan. Hemma är det lätt att man släpper på uppmärksamheten och små barn förflyttar sig fortare än man kan ana.Tror knappast det är barn i 2-årsåldern eller yngre som siiter o gungar på kedjorna.
andersen
05-09-2011, 18:55
CITAT (Tornhill @ 22-08-2011, 15:19)  Alla är - alltid - ansvariga för om folk skadar sig, eller dör, på deras mark. Alltså är jag ansvarig för om grannungarna drunknar i min regnvattentunna. Eller om faster får en trädgren i huvudet hemma hos mig. Eller om inbrottstjuven skär sig på det sönderslagna glaset i fönstret Det finns dock inga LAGAR som specifikt reglerar staket runt dammar (rätta mig gärna om jag har fel, det som har länkats till ovan är bara allmänna råd från myndigheter, skapade för att minska arbetslösheten och visa handlingskraft) För er som har sjö eller vattendrag i tomtGRÄNSEN, vet jag faktiskt inte vad som gäller. Att det, så vitt jag hittar, aldrig har prövats visar väl hur vanliga sådana här situationer är. Eventuellt kan det påverka straffet om skadan (drunkningen) har uppkommit genom markägarens ovilja att vidta skyddsåtgärder, eller genom den skadades oaktsamhet. Personligen skulle nog samvetet vara ett värre straff för mig än bötesbeloppet om någon drunknade hos mig. Sedan kanske man skall använda det sunda bond********* och värdera riskerna, innan man sätter skyddsstaket runt ekarna och lägger armeringsnätsmattor i dammen. Visst KAN det värsta hända, men hur många dör årligen i trädgårdsdammar? Jämför det med hur många som dör i alkohol-, fetma- och tobaksrelaterade sjukdomar. Bjuder ni någonsin på öl, bearnaisesås och cigaretter? Har du hjälm när du går i staden på vintern, för att skydda mot fallande istappar? Och ja, jag har både trädgårdsdamm och 1 1/2 årig dotter. Jag har inga armeringsnät runt varken dammen eller dottern. Alltså har hon trillat i .. tre (?) gånger i somras. Hon har blivit ledsen, börjat gråta och behövt byta kläder varje gång. 20 minuter senare, i det andra fallet, så testade hon om dammen var blöt fortfarande. Det var den. Dammar bör byggas med lutande kant, då kan 1 1/2 åringar själva ta sig ur, gråtandes. Även igelkottar, katter och berusade mostrar. Jag dricker även öl och äter feta såser, men röker inte, för det luktar apa. Livet är farligt, du kommer aldrig levande ifrån det. / Fredrik Så här säjer lagen..... 5 § Brunnar, bassänger och liknande anläggningar skall vara försedda med de säkerhetsanordningar som behövs med hänsyn till anläggningarnas belägenhet och beskaffenhet. Behovet av att säkerhetsanordningen ger ett tillräckligt skydd mot olyckor med barn skall särskilt beaktas. Anläggningens ägare eller den som till följd av nyttjanderättsavtal eller på någon annan grund är i ägarens ställe ansvarar för att anläggningen är försedd med nödvändiga säkerhetsanordningar. Polismyndigheten får i fråga om en särskild anläggning besluta om de säkerhetsåtgärder som skall vidtas Källa lagen nu.. lagen nu
CITAT (malcolm @ 03-08-2011, 17:42)  Så vitt jag vet så skall tex. en pool omgärdas av ett staket som är minst 120 cm högt. Nä, det räcker med 90 cm men gärna högre. Jag då som inte har barnsäkrast min damm och inte har en tanke på det heller eftersom vi har staket högre än 1 m runt hela tomten. Bryter jag mot lagen då? OBS jag har inga små barn här heller.
CITAT (Tornhill @ 22-08-2011, 15:19)  Alla är - alltid - ansvariga för om folk skadar sig, eller dör, på deras mark. Alltså är jag ansvarig för om grannungarna drunknar i min regnvattentunna. Eller om faster får en trädgren i huvudet hemma hos mig. Eller om inbrottstjuven skär sig på det sönderslagna glaset i fönstret Det finns dock inga LAGAR som specifikt reglerar staket runt dammar (rätta mig gärna om jag har fel, det som har länkats till ovan är bara allmänna råd från myndigheter, skapade för att minska arbetslösheten och visa handlingskraft) För er som har sjö eller vattendrag i tomtGRÄNSEN, vet jag faktiskt inte vad som gäller. Att det, så vitt jag hittar, aldrig har prövats visar väl hur vanliga sådana här situationer är. Eventuellt kan det påverka straffet om skadan (drunkningen) har uppkommit genom markägarens ovilja att vidta skyddsåtgärder, eller genom den skadades oaktsamhet. Personligen skulle nog samvetet vara ett värre straff för mig än bötesbeloppet om någon drunknade hos mig. Sedan kanske man skall använda det sunda bond********* och värdera riskerna, innan man sätter skyddsstaket runt ekarna och lägger armeringsnätsmattor i dammen. Visst KAN det värsta hända, men hur många dör årligen i trädgårdsdammar? Jämför det med hur många som dör i alkohol-, fetma- och tobaksrelaterade sjukdomar. Bjuder ni någonsin på öl, bearnaisesås och cigaretter? Har du hjälm när du går i staden på vintern, för att skydda mot fallande istappar? Och ja, jag har både trädgårdsdamm och 1 1/2 årig dotter. Jag har inga armeringsnät runt varken dammen eller dottern. Alltså har hon trillat i .. tre (?) gånger i somras. Hon har blivit ledsen, börjat gråta och behövt byta kläder varje gång. 20 minuter senare, i det andra fallet, så testade hon om dammen var blöt fortfarande. Det var den. Dammar bör byggas med lutande kant, då kan 1 1/2 åringar själva ta sig ur, gråtandes. Även igelkottar, katter och berusade mostrar. Jag dricker även öl och äter feta såser, men röker inte, för det luktar apa. Livet är farligt, du kommer aldrig levande ifrån det. / Fredrik Kunde inte ha sagt det bättre själv!!
varghem
14-06-2012, 20:47
I Vargön har kommunen en damm mitt i samhället utan något som helst skydd... förskola o skola i närheten. Borde inte "Lagen" gälla dom också?? Samma sak i ett område i Trollhättan.. stor damm, inget skydd
Jag har blommor runt min damm - alla barn vet väl att man inte ska gå i rabatten?
Skämt åt sido, men jag tycker det är lite hysteri runt det här med barnsäkerhet. Staket runt dammar, grindar i trappor, bortsågade låga grenar på äppelträd..
Olyckor händer, hur mycket vi skyddar. Ibland kan skyddet vara orsaken till olyckan. Tänk om ett barn fastnar med foten i armeringsmattan 30 cm under ytan och drunknar på grund av att h*n inte kan resa sig? Då hade det kanske varit bättre att ha en lutande kant så man hade kunnat komma upp?
Tack Fredrik för ett bra inlägg!
anki/ronninge
26-06-2012, 07:53
har följt tråden om säkra trädgårdsdammar med intresse och varje dag åker jag förbi kommunens ganska så stora plaskdamm för barn.
Inte är den på något sätt , skyddad . Inte ens inhägnad.
Det är väl så att en kommun (lite krasst) måste analysera risker och räkna på kostnaden för att säkra alla farligheter på sin mark kontra kostnaden för eventuella skadeståndsanspråk (och mänsklligt lidande). Den kalkylen ser sannolikt lite annorlunda ut för en privatperson med en mindre tomt och andra ekonomiska förutsättningar...
/magnus
andersen
27-06-2012, 14:24
CITAT (vips @ 26-06-2012, 10:33)  Det är väl så att en kommun (lite krasst) måste analysera risker och räkna på kostnaden för att säkra alla farligheter på sin mark kontra kostnaden för eventuella skadeståndsanspråk (och mänsklligt lidande). Den kalkylen ser sannolikt lite annorlunda ut för en privatperson med en mindre tomt och andra ekonomiska förutsättningar...
/magnus Fast det har ju inte med saken att göra... lagar måste alla följa... det här gäller för dammar.CITAT (vips @ 26-06-2012, 10:33)  Det är väl så att en kommun (lite krasst) måste analysera risker och räkna på kostnaden för att säkra alla farligheter på sin mark kontra kostnaden för eventuella skadeståndsanspråk (och mänsklligt lidande). Den kalkylen ser sannolikt lite annorlunda ut för en privatperson med en mindre tomt och andra ekonomiska förutsättningar...
/magnus Fast det har ju inte med saken att göra... lagar måste alla följa... det här gäller för dammar.
CITAT (andersen @ 27-06-2012, 15:24)  Fast det har ju inte med saken att göra... lagar måste alla följa... det här gäller för dammar.Jag vet, och man kan ju tycka att det rimligen borde gälla även för kommuner, men någon som är mer juridiskt bevandrad kanske kan förklara hur det fungerar i verkligheten...  /magnus
Danne67
07-07-2012, 17:48
CITAT (Mony @ 15-06-2012, 09:17)  Jag har blommor runt min damm - alla barn vet väl att man inte ska gå i rabatten?
Skämt åt sido, men jag tycker det är lite hysteri runt det här med barnsäkerhet. Staket runt dammar, grindar i trappor, bortsågade låga grenar på äppelträd..
Olyckor händer, hur mycket vi skyddar. Ibland kan skyddet vara orsaken till olyckan. Tänk om ett barn fastnar med foten i armeringsmattan 30 cm under ytan och drunknar på grund av att h*n inte kan resa sig? Då hade det kanske varit bättre att ha en lutande kant så man hade kunnat komma upp?
Tack Fredrik för ett bra inlägg! Vänta nu... Vad är det för fascist som sågar bort de lägsta grenarna... Hur skall ungarna då kunna klättra upp  ??? Tänk om man växt upp utan att få klättra i träd  , skulle vart ett grymt öde. Tycker det känns lite väl magstarkt när man ser ungarna sitta i sandlådan med lekhjälm. /D (som trots närhet till vatten, träd och klättervänliga klippor och berg... Dessutom utan lekhjälm på lekplatsen... lyckats bli en bit över 40 - hur det nu gick till  )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|