AgnetaF
Jag letar så efter denna växt. Vet att den växer vilt och också kallas 'Vägvårda'. Jag hittar den inte ute i det fria så jag undrar om någon har den i sin trädgård och kan skicka någon planta eller har möjlighet att skicka fröer. Har också sett den med rosa blommor. Den är mycket vacker.
Mvh
Agneta
Eva 33c
Det är en tvåårig växt. Så blir du erbjuden en planta måste det vara en som inte blommat än. Jag köpte frön till denna i fjol och har fina blommande plantor i år. Jag planerar i allafall att ta fröer från den när de är mogna, och i så fall kan du får av mig då. Att den fanns i rosa visste jag inte, men den blå färgen är fantastisk!
Hm, måste nog korrigera mig. Jag har alltid tänkt på cikoria som tvåårig men enligt skud är den flerårig... Ska bli spännande att se nästa år då om mina kommer igen : )
AgnetaF
Eva, var köpte du fröer? Den rosa var köpt som planta i England, enligt damen jag såg dem hos. Du får gärna återkomma när du fått fröer som mognat.
/Agneta
Eva 33c
Jag köpte mina frön från Jelitto, men den finns även hos impecta.
Jag ska höra av mig om fröer när det är dax, du kan väl skicka ett PM till mig nu eller senare som påminnelse? Ifall jag inte hittar denna tråd då : )
Azur
Pratensis säljer pluggplantor av cikoria.
Gossen Ruda
Jag tog frön från cikoria en gång för länge sen vid naturbokhandeln i Stenåsa på Öland. Nu har jag den överallt och pga dess djupa rötter är det Roundup som ofta gäller när beståndet skall minska. Den frösår sig hejvilt. Frösådd är fö det bästa förökningssättet eller med unga plantor. Att flytta fullvuxna plantor är svårt eller omöjligt, kanske för att man inte får med hela roten. Den är fö ofta mer än tvåårig, den blommar dock först andra året.
Wilmer
Jag köpte fröer och fick några plantor att blomma till slut, men de har aldrig överlevt för mig. Kan det ha haft med lerjorden att göra?
AgnetaF
TACK ALLA FÖR SVAREN!! Skall "luska ut" var man kan köpa den rosa också. Får jag veta så vidarebefordrar jag det här. Om det råkar vara någon mer som är intresserad........ thanks.gif
Eva 33c
Cichorium intybus 'Roseum' (alt var. roseum) heter den rosa varianten har jag letat mig fram till via google. Finns att köpa i england i alla fall, vore roligt om sen fanns på närmre håll...
AgnetaF
Eva33c!! TACK TACK för din hjälp!!! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon