Jag platerade en roshäck i fjol höstas. 6 Rose de Recht, 3 Stanwell Perpetual och 3 Mary Rose blandat. De tog sig alla fint och blommade i maj/juni. Sedan var jag borta i 3 veckor, men det regnade regelbundet. När jag kom hem var en Stanwell Perpetual stendöd. Den har jag nu bytt ut mot en Tuscany. Rose de Recht på båda sidor om den döda rosen är stora, mörkgröna, fina och blommande. Mina Mary Rose -däremot- ser inte helt friska ut. Lite gulgröna i bladen och riktigt klena i jämförelse med dom andra rosorna. Visserligen blommar dom men ser ändå inte helt hundra ut. De har alla fått samma behandling och förutsättningar. Djup grop med massor av rosjord. Inga rosor där sedan tidigare, bara gräsmatta. Eftersom plantorna på båda sidor om Mary Rose-rosorna ser fina ut så fattar jag inte riktigt varför. Någon som har ett förslag på vad som kan vara fel?
Kanske lite bilder hjälper att visa vad jag menar.
Hej
Den ser ut som att den attackerade rötter från Svamp ,på grund av överflodiga vatten .
H:Bassam
ingrids
03-08-2011, 07:42
Minns du om det var rotsnurr i krukan? Klipper man inte upp rotsnurret så mår plantan inte bra.
Det var barrotade plantor. Och jag tror inte det är pga stående vatten heller, eftersom det just är Mary Rose och ingen av de andra. De står på rad i söderläge. Rose de Recht och de Stanwell Perpetual jag har kvar är makalöst fina och verkar må utmärkt. Kan jag ha haft otur med kvaliteten på just Mary Rose? De är köpta på Ystad Plantskola som jag tycker har bra grejor!
ingrids
03-08-2011, 08:54
Hm, att höstplantera barrotade plantor kan vad jag förstått vara lite vanskligt. Den största sannolikheten är ju att de legat i kylrum hela sommaren eftersom de väl grävs upp när växten är i vila. Dessutom är det inte säkert att plantan hinner både etablera sig och avmogna. Har lärt mig att aldrig plantera barrotat efter midsommar här i norrland. Det kan vara så att du haft tur med R de Recht och Stanwell snarare än otur med Mary Rose.
Jaha, där lärde jag mig nåt nytt... Denna info har jag sett på rossidor och därför trodde jag att det var ok:
"Den bästa planteringstiden för barrotade plantor är senhösten, oktober - november eller i april - maj. Krukodlade rosor kan planteras under hela den tjälfria delen av året." och "Rötterna kan vara ganska intorkade då rosen ofta legat i kylrum ett tag. Speciellt rosor som köps barrotade på våren, de har legat hela vintern i kylrum."
Och jag har låtit plantorna stå och dra i lervälling i några timmar innan plantering, som man ska. Men då kanske jag får flytta de stackarna och sätta några andra. Trist med luckor i häcken.
ingrids
03-08-2011, 09:09
Ok, tänk på att jag bor i Norrland - vi har lite andra regler här. Det går sällan för oss att plantera NÅGOT i oktober november. Och om man får nyupptagna barrotade plantor på hösten att plantera är det ju en helt annan sak än om de legat jättelänge i kylrummet.
Okej :-) Ja, jag bor i zon 1, kanske tom zon 0 mitt i Malmö. Inte riktigt samma klimat.
ingrids
03-08-2011, 09:46
Inte riktigt

Hoppas du får en fin roshäck till slut!
Ezereht
03-08-2011, 16:57
Jag har en Mary Rose och den är jättefin. Skulle tro måndagsexemplar eller näringsbrist eller för lite eller för mycket vatten.. Bleka blad brukar vara kalium väl? Eller var det magnesium. Men det kan också vara den behöver en sesong till att etablera sig eller att något under jord gnagt på rötterna. Den är ju lite känsligare ros än Rose de Recht, så jag kan tänka mig att RdR klarar vind och torka bättre. Om det var mig skulle jag låtit den vara en sesong till innan jag gav upp.
Tack! Jag har googlat lite nu och tittat på hur brist på olika näringsämnen ser ut. Jag tror att det kan vara kväve-brist. Min man har lovat att kissa i en vattenkanna så att jag kan ge lite extra N för då kan man tydligen ganska snabbt avgöra om så är fallet

.
kerstin z5-6
04-08-2011, 18:16
ja den ser hungrig ut..i z1 har den tid att avmogna hur som
Hej
Man kan inte lägga mycket kväv , det blir växter svag men det är bra att man mätta Ph jord värde , för att om Ph hög Rötter kan inte suga många näring också om PH låg också rötter kan inte suga några näring .
H:Bassam
octachoron
05-08-2011, 12:49
Jag har svårt att tro att en nysatt ros i rosjord skulle drabbas av kvävebrist så snabbt. I regel så ska väl den näringen som finns i jorden räcka för första året.
Jag planterade en Mary Rose bredvid Stanwell Perpetual och vresrosor, Mary Rose dog efter två vintrar med resten lever med hälsan. Så Austinrosor är känsligare, det har jag upptäckt med flera sorter. Nu bor jag ju i zon 4 så vintrarna här slår hårt.
Ja, jag tycker också det är lite märkligt. Jag har tänkt att kanske vinterns saltning har påverkat. Häcken går ju utmed en stadsgata. Men jag velar, ge dem en säsong till eller flytta dom och satsa på nåt lite robustare sortval. Lite synd, för blommorna på Mary rose är fantastiskt vacka.
Men jag är nybörjare på rosor, då kanske man får räkna med lite spill. Tack alla för tips och råd!
kerstin z5-6
05-08-2011, 19:44
alltså är den inte ny satt? jag tror du har en måndags ex som har näringsbrist
Jag planterade rosorna i oktober i fjol. Sedan fick ju även vi i Skåne en ganska rejäl vinter och då saltades gatan. Men de såg alla 12 fina ut i våras. Nu- däremot- är skillnaden mellan sorterna markant. Och det är alla de tre Mary Rose som är klenast och ljusast, fast de står på lite olika ställen i häcken. Fast eftersom deras grannar mår finemang så känns resonemanget om att Mary rose är känsligast av de tre ganska lätt att ta till mig. Frågan nu är kanske mer om jag ska framhärda med dom eller byta ut dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.