Full version: Sjukt paradisträd?
Zorra
Bladen blivit små, gula och faller av. På blad och grenar sitter små svarta ploppar. Växten droppar ett ett kladdigt ämne så fönster och fönsterbräde är alldeles kladdiga. Jag kan inte se några löss eller djur. Några tips om vad det kan vara? Vad ska jag göra?
Alexander-VG-zon3
Kan plopparna vara sköldlöss ? sköldlöss ger ifrån sig ''kletet''.

Annars kan gulnande blad också vara näringsbrist, för lång torka, för mycket vatten, hastigt miljö/klimat ändring.
Sainty
Det är sköldlöss som flaxss säger. Ett satans elände att bli av med dem. Har fajtats med dem i 3 år, först i år verkar jag ha blivit av med dem. Men denna känsla hade jag förra året också haha.

Du får göra en såpalösning. Finns olika recept, för pensling, som jag rekomenderar kan du använda 1/5 såpa, 1/5 t-sprit och 3/5 vatten.

Ryck bort så många blad du bara kan så att du kommer åt ordentligt på dina blomväxter (du får göra detta på alla dina växter i rummet). Själv tog jag bort alla blad på mina växter när jag gjorde det här i år.

Därefter skrapar du bort sköldlössen med nageln eller en kniv. Sedan tar du en svamp eller en gammal tandborste och gnider in såpan överallt på växten; grenarna och bladen. Detta är viktigt eftersom sköldlössen lämnar ägg överallt som är nästan omöjliga att upptäcka och döda. Såplösningen kväver dem så fort de krupit ut från sitt ägg.

Byt sedan toppen av jorden.

Upprepa detta en gång i veckan under en månad eller två. Jorden behöver du inte byta mer än två gånger: första veckan och sista veckan.
Alexander-VG-zon3
Jag använder provado pinnar som går in i växten och dödar även ej synliga. Går veck efter någon vecka sedan kanske man får upprepa en gång till. Sedan försöker jag alltid lista ut varför ohyran kommer och försöka rätta till det så växten mår bättre.
Sainty
Jag har själv inte testat provadoprodukter men var på god väg av ren frustration. Tyckte då att provadopinnarna var ganska dyra. 200 kronor för 40 stycken kändes lite overkill. I butiken rekommenderade man sprayflaskan, Provado Plus som sägs ha samma effekt som pinnar, alltså att växten absorberar de giftiga kemikalierna och dödar insekter inifrån när insekter börjar mumsa på växten, men också ska den ha en direkt effekt på insekterna när du sprayar.
Alexander-VG-zon3
Det finns i två storlekar en med 20st tror jag och en med 40, jag gillar inte att spraya ut det, tycker det är enklare med pinnarna. Annars direkt påverkan finns det ju många medel både naturliga och gift, och där fungerar såpa lösning lika bra, kanske bättre.
theresen
dom sitter i bladvecken som är ganska djupa på paradisträd.
jag hade det en gång på mina, har jag ohyra brukar jag vara väldigt frikostig med såpvatten, isolera växten och spraya flera gånger under flera dagar, torka upp i mellan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon