Meriona
Ringde och klagade på ett modem till Telia, de ska skicka ett nytt, de har aldrig nånsin varit krångliga med sånt. Men då sa han att jag behövde ett modem sen även när jag får Fiber på nya adressen, skulle behövas till IP-telefonin. Kan det verkligen vara möjligt? Datorn kan man ju plugga in direkt i väggen? Jag vill INTE ha ett dammsamlande modem om jag kan slippa, tack! Nån som har detta och kan säga om jag fattade fel?
*Stintan*
Jag har funderat på IP-telefoni från min bredbandsleverantör, jag har fiber men inte telia, och för att det ska fungera måste jag ha en telefonidosa/sipbox mellan telefonen och bredbandsuttaget. Just nu har jag bara mobil med kontantkort och tycker att jag klarar mig bra med det så funderingarna får kvarstå.
Meriona
Jag hade också gärna varit utan fast telefon eftersom jag dels inte är så förtjust i att prata i telefon (dvs gör det inte så mycket) och dessutom har gratis mobilsamtal via jobbet. Men eftersom jag har äldre släktingar (läs faster och mamma) som inte ringer mobilnummer om det inte brinner i knutarna, så känns det som om man måste ha det ändå. Jag får väl prova ett år med det där modemet då, sen kanske det får vara bra utan. sad.gif
Flemming
Den här länken kan kanske hjälpa dig...
http://www.telia.se/privat/kundservice/sup...dbandstelefoni/
Man fyller i ett frågeformulär och sedan får man förhoppningsvis hjälpen man behöver...
Har själv ComHem men ingen ip-telefon utan kontantkort och gammal hederlig koppartråd.
Meriona
Hmmm, det var säkert en bra länk Flemming, men jag kom inte så långt. Jag kunde inte besvara fråga två eftersom jag inte har en aning om vilken utrustning jag kommer att få. sad.gif Tydligen måste man ha nån form av utrustning ändå, vilket jag tycker suger.
Flemming
Jaha,det var ju tråkigt sad.gif
Men glöm inte ordspråket: Det är bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete yes.gif
Meriona
Hihi, ja ett skitmodem kan jag väl härda ut. biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 02-08-2011, 17:21) *
...eftersom jag har äldre släktingar (läs faster och mamma) som inte ringer mobilnummer om det inte brinner i knutarna...

Du har även minst en kompis som inte ringer mobilnummer om det inte brinner i knutarna naughty.gif
Meriona
Ja det är sant, förlåt! kompiskram.gif Brorsan ringer också ogärna mobilen, så jag får tydligen härda ut med dammsamlaren. tongue.gif
*Stintan*
Jag ringer väldigt sällan till folk privat. Däremot har jag ju döttrarna och närmsta vännerna på MSN och Fb så det går inte åt många kronor i mobilen per månad. Skönt att slippa en extra utgift tycker jag som försöker överleva på en mager pension.
malcolm
Jag har inte fiber indraget i huset utan bredband via telefonjacket och "behöver" 5 (FEM) olika "burkar" för att få allt att fungera. Modem för själva bredbandet, router för att dela upp bredbandet till fler ställen, en burk för bredbandstelefoni, en burk för att tvillingboxen till TV:n skall fungera och slutligen tvillingbox för bredbands-TV. Puh.. sweatingbullets.gif

Har satt upp en smal hylla där apparaterna står på rad men den hyllan sitter strax under en annan hylla så dammet syns inte. coolgleam.gif
Meriona
DET hade jag inte härdat ut att ha stående Malcolm, men du har ju åtminstone löst det på ett smart sätt! smile.gif

Stintan, förstår dig fullkomligt, och det gör nog dina anhöriga också. När jag blir fattig pensionär gör jag nog så också. Skype funkar också bra att prata över, om nu den andra har en dator förstås. smile.gif
malcolm
CITAT (Meriona @ 03-08-2011, 10:12) *
DET hade jag inte härdat ut att ha stående Malcolm, men du har ju åtminstone löst det på ett smart sätt! smile.gif

Jag har ett speciellt rum för min datautrustning så det gör inte så mycket men många sladdar blir det.
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 03-08-2011, 10:12) *

Stintan, förstår dig fullkomligt, och det gör nog dina anhöriga också. När jag blir fattig pensionär gör jag nog så också. Skype funkar också bra att prata över, om nu den andra har en dator förstås. smile.gif

Jag hade skype installerat förut och det var värdelöst, det blev aldrig att jag använde det. Däremot har jag många kuliga videosamtal på msn med döttrar och vänner, behöver inte ens en telefon för att prata och se.
Meriona
Aha, jag har nog aldrig fattat hur msn funkar, men Skype sitter sonen och babblar över hela tiden, så här funkar det iallafall. Skulle vara jobbigt med videosamtal bara, då måste man ju fixa till håret! ohmy.gif
malcolm
Sonen pratar ofta på Skype tillsammans med dem han spelar med/mot på nätet och han har blivit en hejare på engelska tack vare det. Jag hade msn förut men inte längre och att prata med web-cam på känns bara fånigt.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 03-08-2011, 11:26) *
....... att prata med web-cam på känns bara fånigt.

Det beror väl på vem man pratar med. Brukar inte visa min fagra nuna för vem som helst flirting.gif och ibland kanske man vill visa något annat än sig själv.
Meriona
Nu har jag pratat med en kunnig dag på Telia och hon förklarade för mig att de ändå vill att man använder deras Smartbox med router för bredbandet, så då måste jag ju likförbaskat ha en låda. Så då kan jag ju prova IT-telefoni ändå då. Man kan plugga i bredbandssladden direkt i uttaget, men den där smartboxen skulle göra att de kunde felsöka vid ev. problem. Och trådlöst är väl, sladdar är aldrig kul ju. Eller vad tycker ni om trådlöst, funkar det hos er? Kan jag surfa med den lille bärbara på det också? g.gif Jag har förvisso gratis mobilt bredband, men det är ju inte lika snabbt.
Christa
CITAT (Meriona @ 13-08-2011, 20:42) *
Nu har jag pratat med en kunnig dag på Telia och hon förklarade för mig att de ändå vill att man använder deras Smartbox med router för bredbandet, så då måste jag ju likförbaskat ha en låda. Så då kan jag ju prova IT-telefoni ändå då. Man kan plugga i bredbandssladden direkt i uttaget, men den där smartboxen skulle göra att de kunde felsöka vid ev. problem. Och trådlöst är väl, sladdar är aldrig kul ju. Eller vad tycker ni om trådlöst, funkar det hos er? Kan jag surfa med den lille bärbara på det också? g.gif Jag har förvisso gratis mobilt bredband, men det är ju inte lika snabbt.

Vi gillar inte trådlöst.

Jag får tinnitus av trådlösa prylar.

Säkerheten är ofta dålig. Man måste vara kunnig och skydda sig ordentligt om man kör trådlöst så att ingen annan kan komma åt datorn. Speciellt om man bor i hyreshus där det är nära till grannarna.

Om man kör telefon över datorn så går det ju inte att ringa om det är strömavbrott.
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 13-08-2011, 20:42) *

Antagligen för tidigt på morgonen för mig men hur menar du nu med trådlöst?
Meriona
CITAT (*Stintan* @ 15-08-2011, 08:28) *
Antagligen för tidigt på morgonen för mig men hur menar du nu med trådlöst?

Trådlöst från modem till den stationära datorn (och förhoppningsvis även den lille bärbare) via router alltså, inom lägenheten. Inte mobilt bredband som man kör via USB-sticka.

CITAT (Christa @ 15-08-2011, 08:16) *
Vi gillar inte trådlöst.

Jag får tinnitus av trådlösa prylar.

Säkerheten är ofta dålig. Man måste vara kunnig och skydda sig ordentligt om man kör trådlöst så att ingen annan kan komma åt datorn. Speciellt om man bor i hyreshus där det är nära till grannarna.

Om man kör telefon över datorn så går det ju inte att ringa om det är strömavbrott.

Säkerhetsmässigt kan det väl knappast vara nån skillnad, men du menar kanske att andra kan surfa på vår uppkoppling? Det tror jag inte är nåt problem i vårt hus, det är mest gamlingar som bor där. Annars får min data-kompis hjälpa mig fixa det.

Telefon skulle jag troligen inte märka om den inte funkar, jag ringer inte särskilt ofta.
Christa
CITAT (Meriona @ 15-08-2011, 13:26) *
Trådlöst från modem till den stationära datorn (och förhoppningsvis även den lille bärbare) via router alltså, inom lägenheten. Inte mobilt bredband som man kör via USB-sticka.
Säkerhetsmässigt kan det väl knappast vara nån skillnad, men du menar kanske att andra kan surfa på vår uppkoppling? Det tror jag inte är nåt problem i vårt hus, det är mest gamlingar som bor där. Annars får min data-kompis hjälpa mig fixa det.

Telefon skulle jag troligen inte märka om den inte funkar, jag ringer inte särskilt ofta.

Huvudproblemet är inte om de kan snylta på din uppkoppling utan att de kan kolla när du loggar in på banken och annat som kan innebära en säkerhetsrisk.

Vet inte exakt allt kring det här men tror att någon kan sitta i en bil utanför din bostad och kolla vilken kod du använder när du loggar in på banken t ex.

De visade något på TV häromdagen men minns inte om det var exakt det men då sa dom att en del program inte skyddade tillräckligt.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 15-08-2011, 13:33) *
Huvudproblemet är inte om de kan snylta på din uppkoppling utan att de kan kolla när du loggar in på banken och annat som kan innebära en säkerhetsrisk.

Vet inte exakt allt kring det här men tror att någon kan sitta i en bil utanför din bostad och kolla vilken kod du använder när du loggar in på banken t ex.

De visade något på TV häromdagen men minns inte om det var exakt det men då sa dom att en del program inte skyddade tillräckligt.

Det fanns väl egentligen inte något som som kunde ge 100% skydd mot dom där hackarna fast dom gav diverse tips.
Anma
Vi har trådlöst telia hemma. Tre datorer uppkopplade, ibland samtidigt. Två bärbara och en stationär. Funkar hur bra som helst. Krypterar man den trådlösa lina är det tryggare. Jag litar mindre på mobila bredbandet som vi har på stugan.
skånepåg
Här är artikeln av det programmet, såg det själv för nån månad sen tongue.gif http://svt.se/2.143792/1.2188956/tradlosa_...amp;lpos=lasmer

Hitta inte programmet, bara ett urval från Rapport =/ http://svtplay.se/v/2190102/rapport/tradlost_ar_riskabelt
Meriona
Jättebra länkar, Skånepåg, tack snälla för att du tog dig tid att leta upp dem! wub.gif
Jag hade inte en aning om det här, jag ska kolla med Telia vad de säger och även min datakompis. Dags att bjuda honom på lunch. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon