kamikaze
02-08-2011, 14:51
Hej,
Har en Rosa mango som börjat tasig fint men för ett tag sedan så började bladen dö för mej. Är det någon som vet vad jag gör för fel?
Alexander-VG-zon3
02-08-2011, 17:45
I vilket läge står den och hur sköter du den?
kamikaze
02-08-2011, 19:12
Jag vattnar den varannan var tredje dag, står i en ganska stor kruka ~40*40cm. Har en lampa som går på timer. Lampan är en 600w märkt med:"GIB Lightning, Flower spectre". Göder inte med något. Planterad i vanlig blomjord.
Lampan lyser dock inte direkt på den utan hänger över två Limeträd under vilka mangon står. Avståndet till lampan är 2meter med glest lövverk emellan. alltihop står i ett österfönster.
Till saken hör att jag har en mindre mango ihop med en chashew i en annan kruka och dom mår fint, växer möjligen lite sakta men inga fula blad....ännu iaf.
- Hej
De ser ut som de attackerade från Svamp på grund av överflodiga vatten så rötter blir Svamp skadad, den händer om de står på fel jord eller om man ger dem mera vatten.
H:Bassam
kamikaze
02-08-2011, 20:00
Ok, är det i så fall kört för plantan eller ska jag testa att torka ut den lite? Vilken jord bör jag använda?
kamikaze
12-08-2011, 10:10
Jag satte in plantan på ett golv med golvvärme och lät den stå där. Nu har den skutit nya skott!
johanlotta
12-08-2011, 12:43
Oj...den ser litet trött ut.
Enligt konstens alla regler gillar ju mangos att bli lätt duschade typ varje dag. Jag duschar min med regnvatten sedan jag hade ett liknande problem. Anledningen till regnvatten är att det innehåller mindre kalk, och då slipper jag de fula, vita fläckarna på bladen + att jag råkar ha det i min spruta för jag använder det i mitt Vivarium.
Alla de nya små späda bladen dog för mig innan de riktigt hann utvecklas, men efter min påbörjade duschnings-kur har den börjat att se fin ut igen. Jag får hålla med de andra om att den kanske ser lite välvattnad ut. Jag hade nog också låtit den torka upp en aning och sedan försiktigt börjat duscha den (med såndär blomspruta man har när man stryker kläder).
Hoppas den klara sig!
/Johan
kamikaze
15-08-2011, 21:24
Ja, jag duschar min mer eller mindre varje dag. Skotten som kommer nu ser friska och fina ut. Problemet var att jag hade övervattnat den. Men det hjälpte att torka ut den. Dom stora bladen blit inte "sämre" och den verkar må allmänt bättre nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.