Full version: Gul lök
skrajje
Jag köpte gula sättlökar och petade ner i jorden, jag satte väl dom alldeles för sent antar jag whistling.gif

Eftersom jag inte har haft lök innan har jag frågat runt - när är de färdiga? Är det verkligen när blasten har vissnat ner?

Åsså blommar några av dom nu, det ska väl inte sättlökar göra? -Är dom bara att slänga eller klarar dom sej om jag klipper av dom?

Hjälp confused.gif
Piccante
vet inte hur viktigt det är med blommorna men klipp av dom om du vill vara på säkra sidan. Min lök är satt enigt anvisningar (minns inte hur djupt) men har vuxit upp ur jorden i takt med att löken sväller upp så jag ser ovandelen av den och kan avgöra hur stor den är. vill du ha knipplök att äta färsk så kan man ta dom när de är ganska små innan blasten vissnar annars kan man vänta. Oavsett så går de att äta i alla stadier så testa en och se.
rosita
Lök som blommar brukar inte gå att lagra, utan måste ätas upp direkt (i sommar).
skrajje
Tusen tack för snabba svar! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon