Full version: Frilandstomater
rosita
Mina frilandstomater 'Oregon Spring' ser väldigt tråkiga ut. Något har hänt de senaste dagarna; plantorna vissnar och blir gröna och tomaterna blir också bruna fläckvis. För 5-7 dagar sedan var det frodiga, fina plantor. -cry-.gif Jag tror att det var samma sak förra året unsure.gif Jag gissar att det kan vara potatisbladmögel eller tomatkräfta, är det någon som vet vad? Och vad ska jag göra?

[attachment=63559:Bladm_ge...r_kr_fta.jpg]
Anja Danmark
ØV - det ligner kartoffelskimmel/potatismögel, og så er der desværre ikke meget at gøre...

Måske kan du redde nogle få af tomaterne, men formentlig er de alle smittede, så det hele skal kastes bort. Det er desværre et rigtig godt år for skimmel - jeg har klippet alle blade af mine få frilandstomater og håber at redde nogle stykker.

Selv i drivhuset har der været skimmel/mögel på nogle blade, så der har jeg klippet også.

Bassam
Hej

Växter med mögel skador kan inte spara bara kasta bort.

H:Bassam
rosita
Tack för svar! Det ante mig att det var potatisbladmögel -cry-.gif Då ska jag genast klippa bort alla grenar som gulnat och plocka tomaterna och hoppas att några går att använda.

Eftersom jag hade det likadant förra året, så undrar jag om det finns kvar i jorden?

Anja Danmark
Nej - det er nye sporer, som er kommet i år fra smittede kartoffelplanter, den overvintrer ikke i jorden.

Men de spreder sig effektivt i luften...

gardengeek
Mina tomater har liknande symptom! Dom har stora bruna fläckar på stammen.

Kan detta sprida sig till chiliplantor?
Anja Danmark
Nej - heldigvis rammer det ikke chiliplanterne!
rosita
Jag har i dag tagit bort alla plantor och genast fick jag syn på att det kryllade av en grön larv, typ fjärilslarv, och en del bruna. Inte kan de ha orsakat allt detta? När jag tänker efter, så fanns dessa larver även förra året. -fear-.gif
Anja Danmark
nej - larverne har ikke noget med det at gøre - dem er der også bare mange for tiden... Svampesporerne spredes med luften, og dem er der også usædvanligt mange af lige nu her i Danmark - mange af mine venner har også fået ødelagt deres tomathøst.

Scout
Det viktigaste är väl att plocka av själva tomaterna innan även de drabbas, så att du i alla fall får lite skörd. Mina tomater gick åt helvete både förra och förrförra året. ~75% fick bruna fläckar och ruttnade rakt igenom innan de ens mognat. Plocka av dem snabbt och eftermogna dem inne. Då ser du snart vilka som kommer att gå att äta och vilka som måste slängas.

I år ser mina bättre ut. Har satt dem glest och det har varit torrt väder. så jag hoppas på det bästa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon