Ally
Upptäckte idag att mina gröna druvor har börjat bli blå.
Då är det här inte Himrod eller hur? -cry-.gif

[attachment=63562:Himrod.jpg]

Köpte den på Plantagen förra året, tror ni att det går att "reklamera"?
Tur att det tog bara ett år att få frukt.

Eller ska det vara så????
kerstin z5-6
är de goda? om så varför reklamera??
Anja Danmark
Det er i hvert fald ikke Himrod - forhåbentlig smager de godt alligevel!

Ally
CITAT
är de goda? om så varför reklamera??

ehhh.... whistling.gif
Jag har inte smakat den än, tror inte att dom är mogna. innocent.gif
Men finns det kärnfria blåa druvor?
kerstin z5-6
ja
Ally
Jag smakade en druva som har blivit ganska mörk i färg: sur, tjockt skal, och med flera frö fast druvan var liten
thumbdown.gif
Vad SUR jag blir!! angry.gif
Jag hittade kvitto, få se vad dom säger på Plantagen.
Jag antar att det är alldeles för sent att plantera en ny vinranka nu i augusti, eller hur?
Bättre att vänta till våren? (och förlora TVÅ säsonger no.gif )
merlin68
Druvornaär inte mognaännu även om de har fått färg. Tror att det är en Zilga du har eftersom den har kärnor och ser ut som denser ut innan mognaden Håll ut någr veckor till och smakar igen så är de söta. Är inte förvånat över felmärkningen från plantagen...
Peztis
Oavsett om de är goda eller ej så ska du självklart reklamera! Om du vänder på det, de måste få veta om något blivit fel så att de har möjlighet att förbättra sig.

Mina Frankenthaler är väl goda men de är små och fulla med kärnor. Kan det vara det du har fått? Har också köpt mina på Plantagen. Hoppas bara att min Himrod som jag planterade i början av sommaren nu verkligen ÄR en Himrod!!! Köpte den också på Plantagen...

Vet du, den Frankenthaler jag köpte för 12 år sedan gav frukt redan samma år jag planterade den. Då satte jag den tidigt-tidigt på säsongen.
Ally
Jag fick byta den till en "riktigt" Himrod (få se....)
Bladen ser helt annorlunda ut!
Dom ska plantera "min" vinranka i lilla utställningsväxthus i Plantagen i Barkaby, om någon av er är där någongång kan ni kika in rolleyes.gif
Några druvor är väldigt mörka, fruktköttet (det lilla som finns!) var saftiga, så jag tror att dom är mogna.
Men i alla fall, barnen kommer inte att äta dom med kärnor i!

Så nu börjar jag om...

När jag grävde upp den gamla, såg att rötterna hade blivit väldigt tjocka, och hade sökt sig runt och genom "spärren".
Jag använder bara sån där gröna "vågiga" plast kanter som är bara 30 cm höga, så två stycken omlott så att totalt går den ner ca 50 cm i markbädden. Inte så svårt att en stor tjock rot gick genom mellan skarven.
Och även runt den, på kanten.

Måsta man bygga en "riktigt" rotspärr i träd?

Jag kanske behöver starta en ny tråd..... wink.gif
Peztis
Ja du, vi får se hur min Himrod kommer att bete sig. Jag blev ju varnad för de stora och kraftiga rotsystemet så i mina odlingsbäddar har jag byggt en egen lådda för rankan. Nu är den ju ännu inte så stor men växer på bra i alla fall. Så brevid står nu både tomat och paprika/chili (minns inte vilket just nu).

Skoj att de behåller plantan!
Ally
Nu har det gått två år sedan jag fick en ny Himrod från Plantagen ... och druvorna har kärnor :-(

Hittade det här på odla om samma problem:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...4&hl=himrod

Oh well. Nu fick jag reklamera och fick pengar tillbaks, men har förlorat fyra växtsäsonger.

Tänker gräva upp den. Någon som vill ha den? :-) Om det går att plantera om.
Druvorna är söt-sura (söt, men sur runt kärnorna).
Skicka mig en PM om du är intresserad. Bor i norr om Stockholm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon