Full version: Är det en kastanj?
HelénE
Pappa flytta förra sommaren och har undrat över denna "buske", i dag tittade jag o en kompis på den och vi funderade länge varifrån vi tyckte vi kände igen bladen innan min kompis kom på att det såg ju ut som en kastanj.

Den är bara 60cm hög, men tydligen tuggar haren glatt i sig skotten varje vår, så frågan är: Är detta en kastanj?

I så fall får pappa sätta nät om den så den kan få växa sig stor nångång.

[attachment=63564:ATT00037.jpg]
[attachment=63565:ATT00040.jpg]

Helén
Huggorm
Det är inte en kastanj, men en hästkastanj. Slå i tre stolpar runt om och skydda med kycklingnät till den väst till sig. Och vattna, de vill ha mycket vatten, den där ser torr och ledsen ut.
HelénE
CITAT (Huggorm @ 02-08-2011, 21:42) *
Det är inte en kastanj, men en hästkastanj. Slå i tre stolpar runt om och skydda med kycklingnät till den väst till sig. Och vattna, de vill ha mycket vatten, den där ser torr och ledsen ut.

Tack! Är inte så hemma på kastanjer, men hästkastanj ja det stämmer ju.
Jo den såg torr ut och trädgården är övrigt vanskött men pappa kommer nog fixa till runt den nu när han vet var det är. Vi trodde ju att det bara var nån sorts buske eftersom den var så liten.

Helén
Huggorm
Det finns buskformiga hästkastanjer också, bland annat någon amerikansk sort. Men den europeiska är överlägset vanligast, och det är nog rådjurets fel att den där är så liten.

När jag var liten pojk plockade jag och kompisarna hästkastanjer och kastade på varandra. En blev kvar i jackfickan, och hittades av min mor. Hon planterade den, och en liten planta grodde. Sedan körde jag över den med pulka flera år i rad, och de sorgliga resterna flyttades till en mera skyddad plats. Först för ett par år sedan hade den återhämtat sig, och börjat växa. Tjugo år gammal var den bortglömd och såg fortfarande ut ungefär som på bilden ovan, så det kan ta tid ibland innan de kommer igång. Nu är den ett vackert, enstammigt litet träd på ungefär 2,5m.
HelénE
CITAT (Huggorm @ 02-08-2011, 22:05) *
Det finns buskformiga hästkastanjer också, bland annat någon amerikansk sort. Men den europeiska är överlägset vanligast, och det är nog rådjurets fel att den där är så liten.

När jag var liten pojk plockade jag och kompisarna hästkastanjer och kastade på varandra. En blev kvar i jackfickan, och hittades av min mor. Hon planterade den, och en liten planta grodde. Sedan körde jag över den med pulka flera år i rad, och de sorgliga resterna flyttades till en mera skyddad plats. Först för ett par år sedan hade den återhämtat sig, och börjat växa. Tjugo år gammal var den bortglömd och såg fortfarande ut ungefär som på bilden ovan, så det kan ta tid ibland innan de kommer igång. Nu är den ett vackert, enstammigt litet träd på ungefär 2,5m.

Svårt att tro att det är någon ovanlig sort, den som haft trädgården före har helt klart inte planterat något ovanligt, det är äppelträd, körsbär, vinbär, plommon och väldigt vanliga perenner i övrigt. Vem vet, kanske är det från nån fågel som tappat den till och med.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon