Full version: r det en kastanj?
HelnE
Pappa flytta frra sommaren och har undrat ver denna "buske", i dag tittade jag o en kompis p den och vi funderade lnge varifrn vi tyckte vi knde igen bladen innan min kompis kom p att det sg ju ut som en kastanj.

Den r bara 60cm hg, men tydligen tuggar haren glatt i sig skotten varje vr, s frgan r: r detta en kastanj?

I s fall fr pappa stta nt om den s den kan f vxa sig stor nngng.

[attachment=63564:ATT00037.jpg]
[attachment=63565:ATT00040.jpg]

Heln
Huggorm
Det r inte en kastanj, men en hstkastanj. Sl i tre stolpar runt om och skydda med kycklingnt till den vst till sig. Och vattna, de vill ha mycket vatten, den dr ser torr och ledsen ut.
HelnE
CITAT (Huggorm @ 02-08-2011, 21:42) *
Det r inte en kastanj, men en hstkastanj. Sl i tre stolpar runt om och skydda med kycklingnt till den vst till sig. Och vattna, de vill ha mycket vatten, den dr ser torr och ledsen ut.

Tack! r inte s hemma p kastanjer, men hstkastanj ja det stmmer ju.
Jo den sg torr ut och trdgrden r vrigt vansktt men pappa kommer nog fixa till runt den nu nr han vet var det r. Vi trodde ju att det bara var nn sorts buske eftersom den var s liten.

Heln
Huggorm
Det finns buskformiga hstkastanjer ocks, bland annat ngon amerikansk sort. Men den europeiska r verlgset vanligast, och det r nog rdjurets fel att den dr r s liten.

Nr jag var liten pojk plockade jag och kompisarna hstkastanjer och kastade p varandra. En blev kvar i jackfickan, och hittades av min mor. Hon planterade den, och en liten planta grodde. Sedan krde jag ver den med pulka flera r i rad, och de sorgliga resterna flyttades till en mera skyddad plats. Frst fr ett par r sedan hade den terhmtat sig, och brjat vxa. Tjugo r gammal var den bortglmd och sg fortfarande ut ungefr som p bilden ovan, s det kan ta tid ibland innan de kommer igng. Nu r den ett vackert, enstammigt litet trd p ungefr 2,5m.
HelnE
CITAT (Huggorm @ 02-08-2011, 22:05) *
Det finns buskformiga hstkastanjer ocks, bland annat ngon amerikansk sort. Men den europeiska r verlgset vanligast, och det r nog rdjurets fel att den dr r s liten.

Nr jag var liten pojk plockade jag och kompisarna hstkastanjer och kastade p varandra. En blev kvar i jackfickan, och hittades av min mor. Hon planterade den, och en liten planta grodde. Sedan krde jag ver den med pulka flera r i rad, och de sorgliga resterna flyttades till en mera skyddad plats. Frst fr ett par r sedan hade den terhmtat sig, och brjat vxa. Tjugo r gammal var den bortglmd och sg fortfarande ut ungefr som p bilden ovan, s det kan ta tid ibland innan de kommer igng. Nu r den ett vackert, enstammigt litet trd p ungefr 2,5m.

Svrt att tro att det r ngon ovanlig sort, den som haft trdgrden fre har helt klart inte planterat ngot ovanligt, det r ppeltrd, krsbr, vinbr, plommon och vldigt vanliga perenner i vrigt. Vem vet, kanske r det frn nn fgel som tappat den till och med.

Heln
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon