kolmask
Jag är på jakt efter en buske som har röda bär just nu, men jag vet inte vad den heter. Bären sitter i klasar eller klungor och är ganska mörkt röda (nej, det är inte vinbär smile.gif ). De buskar jag har sett har varit ganska låga, så jag misstänker att det inte är en så starkväxande buske. Ge mig lite tips så kan jag googla och se om det är någon som kan gissa och hjälpa mig!
Jultorpet
Någon slags häggmispel kanske?
Gossen Ruda
Skogstry kanske? Planteras ofta vid vägar eller har5 åtminstone planerats i Göteborg.
kolmask
Nej tyvärr, varken häggmispel eller skogstry. Klasarna är större, fast platta liksom. Och bären är inte sådär "genomskinliga" som vinbär eller skogstry. Tror jag får ge mig ut med kameran...
Gossen Ruda
Olvon eller druvfläder?
kolmask
CITAT (Gossen Ruda @ 03-08-2011, 09:01) *
Olvon eller druvfläder?

Druvfläder verkar det kunna vara! Tack för hjälpen!
Peztis
Druvfläder var min spontana tanke. Den har vackert röda bärklasar just nu.
De påminner om rönnbär men är inte så orangea i färgen (ja, jag vet att rönnbär finns i allt från vitt till rött men ofta har de lite gult i sig i det röda).
Jultorpet
CITAT (kolmask @ 03-08-2011, 09:03) *
Druvfläder verkar det kunna vara! Tack för hjälpen!

Fast dom klasarna är ju inte platta, det är dom på olvon.
kolmask
CITAT (Jultorpet @ 03-08-2011, 22:57) *
Fast dom klasarna är ju inte platta, det är dom på olvon.

Jag ska leta på en buske och ta en bild så får vi se vad det kan vara.
Woodii
Och druvfläder skulle jag inte beskriva som låga direkt... Fast de är väl lägre innan de blir högre iofs! tongue.gif
kolmask
Växer druvfläder i det vilda? Idag tycker jag mig ha sett flera av denna buske längs en cykelbana. Hade dock inte kameran med mig.
Huggorm
CITAT (kolmask @ 04-08-2011, 19:08) *
Växer druvfläder i det vilda? Idag tycker jag mig ha sett flera av denna buske längs en cykelbana. Hade dock inte kameran med mig.

Ja, de är till och med mycket vanliga åtminstone där jag bor. De är ju inte ursprungliga här, men har naturaliserat sig. Ett trevligt inslag i vår natur.
Ezereht
Jag trodde folk var lite arga på druvfläder, att den var lite väl invasiv?*vimsig

Jag tror jag hellre skulle haft skogsolvon om jag skulle plantera. Dom har så vackra blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon