Full version: Snusbonsai
Sainty
[attachment=63569:snusbons...snusai_2.jpg]
2 år gammal. Australian Lemon Bush (citron). Uppväxt från kärna i snusburken (fast i jord, och inte i snuset). Nyligen torterad med koppartråd för första gång.
Biggan_
Den där var ju riktigt söt! Du får visa sedan när den växt till sej mer!

(Jag kollade din hemsida, mycket skojsig och underhållande! biggrin.gif )
Sainty
Jasså, du hittade till min sida på nät vänster. Kul att du gillade den smile.gif

Ska försöka hålla den här tråden uppdaterad under åren som går, i alla fall en gång om året blir det ett nytt foto eller lite info. Ska bli intressant att se hur länge jag kan hålla den vid liv. Det är nämligen inte så enkelt då den har så liten yta att dra vatten ifrån.
theresen
smart med snusdosa. blir hårda förhållanden med en gång.
vad har koppartråden för funktion?
myrtille
Snyggt! Jag gillar den minimalistiska industrilooken. ^^//
Ansar du rötterna i snusburken då och då?
Sainty
CITAT (theresen @ 22-08-2011, 15:58) *
smart med snusdosa. blir hårda förhållanden med en gång.
vad har koppartråden för funktion?

Koppartråden är till för att börja forma växten i första hand. I andra hand så ser det småmysigt ut med lite koppar i solen tongue.gif

CITAT (myrtille @ 22-08-2011, 19:19) *
Snyggt! Jag gillar den minimalistiska industrilooken. ^^//
Ansar du rötterna i snusburken då och då?

Tack! Kör ett testobjekt i en aluminiumburk efter sardiner och så finns ett par testobjekt i coca-cola kapsyler. Om ett par år kanske jag får köra någon utställning på något museum som "minimalistiska industrilooken" eller "postapokalyptiska fruktodlingshetsen 2043"! tongue.gif

Rötterna växer riktigt slött. Blev själv överraskad. På 2 år så har det vuxit en ca 12-13 cm lång rot som förgrenat sig lite här och där. Förgreningarna är inte längre än 2 cm.
spacepingo
CITAT (Sainty @ 23-08-2011, 08:53) *
Kör ett testobjekt i en aluminiumburk efter sardiner och så finns ett par testobjekt i coca-cola kapsyler.

Hur kan det funka i en kapsyl?? Den är ju knappt större än ett frö, det blir ju ingen jord alls? confused.gif Iofs vet jag ju att man har pyttekrukor till bonsai men det verkar vara i minsta laget tongue.gif
Sainty
CITAT (spacepingo @ 24-08-2011, 18:35) *
Hur kan det funka i en kapsyl?? Den är ju knappt större än ett frö, det blir ju ingen jord alls? confused.gif Iofs vet jag ju att man har pyttekrukor till bonsai men det verkar vara i minsta laget tongue.gif

Växter behöver egentligen inte jord för att varken växa eller överleva. Vad de behöver är näring. Och i en av människan kontroller miljö så funkar det att hålla med minimalt med rötter och jord hos en växt. Eller byta ut jorden helt mot mossa.

Det gäller dock att vattna ofta och rätt. Vattnat man för lite så dör växten, vattnar du för mycket så ruttnar den. Men det är ju lite det som är det svåra och roliga med bonsai - försöka hålla växten vid liv.

Mina kapsylbonsai är vid uppstart så vi får se hur det går med dem nästa sommar eller så smile.gif
spacepingo
CITAT (Sainty @ 25-08-2011, 16:04) *
Mina kapsylbonsai är vid uppstart så vi får se hur det går med dem nästa sommar eller så smile.gif

Jag ser fram emot bilder smile.gif inte bara på kapsylen utan även på sardinerna.
Sjögurkan
Ser intressant ut! Har tre citronplantor (uppdragna från frö) borde "offra" ett till ett bonsaiförsök liknande ditt!

Har en planta som är cirka 2 dm, "stammen" är ännu inte förvedad (finns små antydningar längst ner precis vid jordytan). För övrigt är "stammen" grön men ganska styv. Hur lång tid tog det dig att tortera (tongue.gif) trädet till den formen? Tror min planta kommer knäckas om jag skulle göra en sådan "aggresiv" böjning som du gjort.

Sedan (iom att du redan verkar testat en del) hur mycket blad ska jag ta bort vid ett sådant här försök, eller rättare sagt hur mycket "bladkrona" ska jag spara för att försäkra mig fortsatt normal tillväxt? 4-5 blad?

Mvh Sjögurkan
Sainty
@Sjögurkan

Har du lekt hårdplats någon gång. Böjt det lite i början och sen fortsatte du att böja 100 gånger det tills det blev helt mjukt? Samma metod funkar på växter. Man böjer lite i laget och under en längre tid. Efter 5-10 minuter kan du forma det till vad som helst du önskar.

När du böjer plantan se till att ha tålamod. Stressa in dig själv. Böj inte för kraftigt för fort. Avsett 60 till 90 min för hela projektet, inkl böjning med tråden. Blir det lättare att hålla fokus när man vet att man ska syssla med någon under en viss tid.

Under ca 4-5 månader brukar jag använda koppartråd. Sen åker det av. På grön stam kan det dock bli kortare. Grön stam växer jättefort och kan därför växa in i koppartråden så du kanske får binda om en gång i månaden. Använd kanske då ett snöre istället för att forma växten genom att sätta ena änden i växten och den andra vid krukan. Och så spänner du.

Gällande bladkronan - Svaret blir: så att det är estetiskt korrekt. Klipp efter att du format ditt träd. Du kan till och med vänta till sommaren med att klippa ner det. Blir mindre stress för plantan då. Men toppen kan du nog ta nu så att den eventuellt börjar förgrena sig.
merlin68
Häftig planta du har!!! Knäpp fråga kanske men tror du att bonsaiplantor "lider" av att bli böjda och nerklippta - dvs känner de smärta och obehag av det?
Var på bonsaikurs för några år sedan för jag tycker bonsaier är så vackra. Vi fick ta hem var sin liten planta som vi hade böjd själva. Jag tyckte mig se att den led på något sätt (inbillning?) så till slut tog jag bort kopparträden och lät den växa fri.
Sainty
@merlin68

Tack.

Gällande din fråga om träd kan känna smärta: Det kanske ser ut som om plantan lider och det är iof inget konstigt då den reagerar till extern stimulans. Och sedan är det vi människor som tolkar reaktionerna utifrån våra erfarenheter. Men någon smärta känner den inte. Den är inte medveten om att den existerar.

Det hela kan liknas vid en nedsövd patient på operationsbordet. Patienten reagerar fysiskt till extern stimulans - men känner ingen smärta.

Du kan därför känna dig lugn när du torterar dina väter med koppartråd! För till skillnad från nedsövda patienter så kommer inte växterna att vakna upp och klaga hehe.
evaisa
Huuuuu, nu börjar man bli skräckslagen..... Tur att man inte skall opereras snart....
Bassam
Hej

Bonsai träd behöver balansen mellan rötterna och kronan . Så man behöver beskära rötterna två gångar varje år i hösten and vår, Det är bra om man använder någonting för att bestämmer vilket form, träd skulle få på slutet. Men det finns ingen krav om trådarna är från koppar eller järn.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon