Ingrid på Västkusten
Todleoo,

Hade ju alldeles glömt bort dem, men IDAG vart det premiär för Hab dulce på grillad lax - (hackad efetråt) mums filibabba - supergod med all smak men ingen hetta superduper för dem som vill odla goda chilisar utan hetta!
www.ortagarden.com
Habanero dulce

Rekommenderar Ingrid
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hej Ingrid,

nu vet jag ju att du gillar allt starkt, så därför är jag lite fundersamt när du säger att Hab. dulce inte är stark??? Jämfört med Alb. Chilie? Tidigt eller sent, rikbärande eller bara få?
Många frågor men jag tänkte att trots allt så några paprika/chiliesar nästa vecka.

Elisabeth
Ingrid på Västkusten
Hallon hallon,

Alb Chile är en glödande vulkan jämfört med denna sötnos :-D men jag kan inte säga så mkt om hur mkt eller hur tidig den är - dne ingår nämligen i mitt övervintringsexperiment så dessa chilisar står i smår krukor, ingen gödning - lite sol bara sådda och stoppade i en mörk fönstrbräde för överlevnad - skall kolla om min teori om övervintring kan stämma för mig :-D
det här med att det itne är så mkt trassel att övervintra chilisar på fönsterbrädan förutsatt att de har vuxit på fönsterbrädan hela året!

Jag är sugen på att så jag med - tänk detta är ändå ett par månader innan jag brukar sätta igång. Abstinensen är HÖG!

Kram ifårn Ingrid
habanero
Själv kunde jag inte hålla mig, utan satte första omgången av årets peppar redan på nyårsdagen. Börjar tidigt med de svåraste sorterna som brukar ta ordentligt med tid på sig för att gro.

Övervintrar du chilin mörkt? Intressant! Vill gärna veta hur det går. Själv använder jag en enkel växtlampa. Fungerar ok.

Hälsningar
Mats
nina L
Har ni något sorttips till en som aldrig odlat chilipeppar. Gärna en mild en medel och en stark.
Ska de sås nu? och hur?
Det kliar i mina "såfingrar" wub.gif
Ingrid på Västkusten
Nina - vi har en supertråd om just detta i detta här på Odla - kolla gärna där :-)
lite längre enr på sidan bara Chilepeppar heter den turligt nog :-)

Hälsar Ingrid
habanero
Hej!

Om jag skulle odla EN mild, EN medel och EN stark, så hade jag valt:

Mild: Pimenta Cambuçi. Den är både vacker, mild och god. http://hem.passagen.se/habanero/PeppersP.html#patricia

Medel: Peru Yellow. Lite längre ner på samma sida. Även den en favorit. God och rikligt med frukt.

Stark: Utan tvekan - någon sorts habanero. http://hem.passagen.se/habanero/PeppersGL.html

Men som du säkert ser på mina sidor, så har jag svårt att välja. Form, smak, färg, avkastning osv. styr ju valet.

Jag planterar nu, men det är mest för att ha hängslen och livrem ifall något går galet. Annars är nog februari inte så tokigt. Jag har skrivit ner några odlingstips på http://hem.passagen.se/habanero/GrowingTips.html

Hälsningar
Mats
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon