Har tomater i växhus och framför allt sorter Black Russian spricker i skinnet när de börjar mogna. Vad gör jag fel? För mycket Vatten, för lite, för varmt, för kallt?
DykUnderYtan
02-08-2011, 21:11
Tomaterna brukar spricka vid ojämn vattning.
Monarda
02-08-2011, 21:12
Jag tror det kan bli så om temperaturskillnaderna är för stora.
Jultorpet
02-08-2011, 22:24
Brukar bero på att temperatuskillnaden är för stor mellan dag och natt och vissa sorter är mer känsliga för det än andra.
Red Top
02-08-2011, 22:40
När temperaturen skiljer mycket mellan dag och natt är det extra viktigt att vattna tomaterna så tidigt som möjligt på dagen. Helst på morgonen. Aldrig på kvällen.
En vanlig orsak till att tomaterna spricker är just att de vattnas för sent för att hinna tillgodogöra sig vattnet innan temperaturen sjunker och ljuset försvinner.
Hej
Många av nya sorter är resistenta mot sprick, sprick kommer från :
1 Svår beskärning.
2 Ojämnt markfuktighet kan man minska genom att man kan lägga på bassen kompost för att markfuktighet blir bättre balans. vattna växter ordentlig varje vecka, det är särskild när frukt blir mogna.
3 det kommer när man vattna mycket efter torr vädret och när regnar mycket inne sidan blir store än ute och kommer sprickor.
4 Stora skillnad på temperatur mellan dag och natt .
5 Fel gödsla som innehåller lite kalium och mycket kväv.
För att undvika sprickor :
1 Välj tomat resistenta mot spricksorter .
2 Undvika över vattning och vattnar regelbind
3 stoppa vattna när tomater frukt blir mogna.
4 beskära inte så mycket.
5 gödsel ska innehålla bra kalium.
6 på slutet av säsong när regnar mycket och svala gradar tå tomater och försöka mogna dem inne.
Obs
Man kan äta spricka tomater men behöver plocka dem när sprickor börja.
H: Bassam
enligt Gunnel Karlsson från "gröna rum "så vattnar man för lite !när man får frukter på tomatplantorna ska man extra gödsla också annar växer fruktköttet snabbar än skalet och då spricker de samma med potatis.
*Stintan*
03-08-2011, 23:24
Potatis????? Det måste vara en skröna!
Anja Danmark
04-08-2011, 06:01
ikke helt - hvis der har været en tør periode og der pludselig kommer meget regn, kan kartoflerne revne, for de vokser hurtigere, end skallen kan følge med....
Jeg har prøvet det forrige år - de kan sagtens spises, men ser underlige ud.
*Stintan*
04-08-2011, 08:48
Har aldrig sett att potatis spricker under de 40 år jag odlat potatis
ingrids
04-08-2011, 08:52
Hemma på gården kunde det hända att i synnerhet nypotatisen sprack.
Hade helt glömt bort det jag lärt mig om tomater och fick sprickor i dem nu när det var så varmt. Ska övergå till krukor/hinkar med vattenmagasin. Visst måste det vara bättre för jämn vattentillförsel?
Anja Danmark
04-08-2011, 21:14
CITAT (*Stintan* @ 04-08-2011, 09:48)

Har aldrig sett att potatis spricker under de 40 år jag odlat potatis
Du kan læse lidt om det her:
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/plantesygdomme/11205.html
Hej
Det är inte sjukdom så man kan äta dem.
H:Bassam
Anja Danmark
05-08-2011, 15:42
Enig - det skrev jeg vist også tidligere. Det betyder ikke noget for smagen!
theresen
07-08-2011, 11:15
bassam: 3 stoppa vattna när tomater frukt blir mogna.
hur menar du då? att man SKA sluta vattna när tomaterna blir mogna?
det går ju inte, även mogen tomat behöver vatten och alla tomater på samma planta mognar inte samtidigt.
motti:men jag har inte gödslat mina potatisar alls, de fick knappt grundgöd för det tog slut och jag var rädd att ge dom för mycket för smakens skull. dom har växt i sandjord och den första plantan jag tog upp var ju stora som bakpotatis fast jag satte dom sent 6 juni.
Hej
SKA sluta vattna när tomaterna blir
Det funkar om man plockar omögna frukter och försöker mogna dem inne de blir mogna utan vatten så det är bra förslag.
H.Bassam
*Stintan*
07-08-2011, 20:45
CITAT (Bassam @ 07-08-2011, 21:10)

Hej
SKA sluta vattna när tomaterna blir
Det funkar om man plockar omögna frukter och försöker mogna dem inne de blir mogna utan vatten så det är bra förslag.
H.Bassam
Det räcker ju att plocka dom spruckna! Finns ingen anledning att sen sluta vattna plantan när det finns omogna kvar som inte spruckit.
Anja Danmark
07-08-2011, 21:30
Hvis de dyrkes i krukker, skal man selvfølgelig ikke holde helt op med at vande - men dyrkes de direkte i jorden, behøver de kun vandes meget lidt resten af sæsonen, for de har rødder ret langt ned.
Og det gør smagen bedre, hvis man skruer meget ned for vandingen nu - og de vil revne/spricka mindre.
mvh
Anja
*Stintan*
07-08-2011, 21:37
CITAT (Anja Danmark @ 07-08-2011, 22:30)

Hvis de dyrkes i krukker, skal man selvfølgelig ikke holde helt op med at vande - men dyrkes de direkte i jorden, behøver de kun vandes meget lidt resten af sæsonen, for de har rødder ret langt ned.
Og det gør smagen bedre, hvis man skruer meget ned for vandingen nu - og de vil revne/spricka mindre.
mvh
Anja
Har man dom i växthus ska man självklart fortsätta vattna! Det gäller inte bara krukodlade!
Anja Danmark
08-08-2011, 17:30
det er nu ikke en selvfølge - jeg har flere venner, der ikke har vandet i over en måned i drivhuset, fordi planterne har sendt rødderne udenfor drivhuset...
Jeg er nødt til at vande, da jeg har støbt fundament, men der går 3-4 uger imellem.
*Stintan*
08-08-2011, 18:36
Något sånt har jag aldrig hört talas om. Här brukar vi vara tvugna att vattna var och varannnan dag. Har aldrig haft tomater som skickat iväg rötterna utanför växthuset. Detsamma gällde grannarna.
Anja Danmark
08-08-2011, 20:25
CITAT (*Stintan* @ 08-08-2011, 19:36)

Något sånt har jag aldrig hört talas om. Här brukar vi vara tvugna att vattna var och varannnan dag. Har aldrig haft tomater som skickat iväg rötterna utanför växthuset. Detsamma gällde grannarna.
Ikke desto mindre er det tilfældet hos mine havevenner... Og det er jo også ret logisk, at de gør det, hvis de ikke bliver stoppet af en støbt sokkel.
Er det i dine jordbede, du vander så ofte?
Som sagt vander jeg kun meget sjældent, men når jeg vander, får planterne omkring 30-40 liter hver, så det trænger langt ned i jorden, og rødderne følger med ned. Og jeg har dækket jorden i drivhuset med 10 cm hækafklip, der har været gennem kompostkværnen - det holder også på fugtigheden.
Jeg starter allerede, når jeg planter ud - de får hver 30 liter vand, og så vander jeg ikke den næste måned, med mindre de ser ud til at have brug for det. Det giver dem mulighed for at sende rødderne langt ned for at hente vand - måske er det derfor jeg ikke behøver vande så ofte resten af sæsonen?
*Stintan*
08-08-2011, 20:54
Ja det är i jordbäddar. Skulle jag ge dom så mycket vatten som 30-40 liter var så skulle dom drunkna. och växthuset flyta iväg
Man kan göra på olika sätt och vi har alla olika förutsättningar, olika växthus och dessutom olika väder så man får göra det som passar bäst för en själv men man kan inte utgå att alla har det likadant. Det är därför man ibland behöver fler uppgifter för att kunna svara när någon ställer en fråga.
Det är alltid kul att höra hur andra gör iallafall
Hej
Det är sant vattnar beror på gradar omkring växter , jord som växter plantera i t.ex. ( om växter plantera i lera som fasta vatten behöver mindre vattnar än växter som plantera i sandiga jord eller sandlera jord for att dem sista fasta lite vatten så de behöver vattnar mera , också växter ålder spela roll för att från börja behöver växter mera vatten och normala vatten under blom knoppar börja och mera vatten när blommor kommer och mindre vatten när börja frukt , det är princip på trädgård så vi ser olika metoder på samma växt med olika människor.
H:Bassam ,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.