kurtkurtkurt
02-08-2011, 22:00
Plockar upp potatis nu. Kan man spara på något sätt till sättpotatis nästa år?
Hur gör man det?
Gossen Ruda
03-08-2011, 12:17
Förvara svalt och mörkt. Jag har inte köpt sättpotatis på flera år.
kurtkurtkurt
03-08-2011, 20:49
Svalt är det kallgarage eller källare med 5-15 grader?
Vilket blir bäst?
Tack
Eva 33c
04-08-2011, 08:00
Den får absolut inte frysa, då kan smaken förändras, den blir söt. Runt 4-8 grader brukar man tala om. 15 är för varmt, den kommer att vilja växa, dvs skjuter groddar.
Men du kan väl testa båda ställen och sen utvärdera vad som funkade bäst.
Anette Nordlund
04-08-2011, 09:01
Hej, jag har också funderat på att spara fransk mandelpotatis och vanlig mandelpotatis till utsäde nästa år. Går det bra att förvara i mörk påsen i kylen? 8 grader?
Anette på Lott 62
Crazy4Flowers
04-08-2011, 20:03
Jag lyckades vinterförvara sättpotatis i kylen, så visst går det. Men dom kommer att gro på vårkanten och då är det bara att sätta i jord när groddarna blir för långa.
Christa
04-08-2011, 20:39
Jag har också sparat potatis till sättpotatis i många år men jag lät dom ligga kvar i jorden tills det blev risk för frost.
Vet inte hur det går om man plockar upp dom redan nu. Är det någon av er andra som plockat upp dom så här tidigt?
Har också fått för mig att det är större risk att de gror om de först läggs på ett kallare ställe och sedan på ett varmare. Om det stämmer så borde det vara bättre att låta dom ligga någonstans i huset än att lägga dom i kylskåpet om man tar upp dom redan nu.
kurtkurtkurt
05-08-2011, 07:26
Ok. Kylen var det jag tänkte på tidigare men då kanske jag ska låta de ligga kvar i jord ett tag till. November kanske?
Sedan ta upp dem och flytta till kylen?
Men ska de alltså sitta kvar på plantan i jord eller bara ligga under jorden?
*Stintan*
05-08-2011, 08:40
När dom är lagom stora så kan du bara kapa blasten och låta potatisen ligga kvar under jord. Då får potatisen tjockare skal och tål lagring bättre. Sval (3-5°) och mörk lagringsplats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.