Full version: Gurkor i växthus
Lady Hamilton
I allafall för mig har det varit rekord yahoo.gif men med denna värmebölja kanske det inte är så konstigt. Enda problemet för mig som vattnar med regnvatten (som jag blandar med tånggödsel) är att det regnat väldig lite men jag har klarat vattentillgången med "nöd å näppe".

[attachment=63575:DSCN3885_kopiera.jpg]

[attachment=63576:DSCN3877_kopiera.jpg]

Hur har det gått för er andra?
ingaröbo
Vi har skördat många gurkor och det kommer fler. Vilken sort har du?
Ally
26 stycken hittills (första 14/6) på min Louisa F1 plantan! Jag gallrar fruktämnen.
Nu kommer vitaflygare, men jag håller på och klämmer och faktiskt dammsuger upp resten sweatingbullets.gif

Den är planterad i markbädd, och är mycket friskare än den jag planterade förra året.

Jag har också en mini-gurka Iznik F1 som mår inte alls bra, fick spinnkvalster för nån vecka sen.
Men fick ändå 17 stycken gurka än så länge.
Keka64
Hejsan!

Jag odlar inte i växthus men väl i en egen byggd "gurkhage"på en pallkrage.

Satte nog lite för många plantor 13st, men jag klagar inte på avkastningen i år då jag till dax datum har skördat 115 st av frilansgurkan Marketmore. Det finns ca 30-35 gurkämnen kvar så jag är busnöjd med årets gurkskörd.

Jag har i stort sett tagit bort alla sidoskott och toppat dem nu när de är ca 2,5 meter. Dåliga blad tar jag oxå bort

Det har lagts in gurkor av olika slag, saltgurka, smörgåsgurka, pressgurka och syltgurkor.
Maggan H
Mina 'Max' gurkor har inte varit så givande som de jag hade i fjol och som jag har glömt namnet på men det beror troligen på solbrist skulle jag tro. Vi i Skåne ligger ju längst ner i botten solligan devil.gif här regnar konstant, i natt härjade åskan rejält också.
Monarda
Jag testade Telepathy i år, inte så rikgivande men inga besvär med mögel eller ohyra. Ganska tjocka skal men en fin smak.
Lady Hamilton
Jag köpte 5 av mina plantor som "pluggplant" (Tasty Green F1) och sedan sådde jag 7 plantor men det blev KATASTROF och tyvärr så gav jag bort av överskottsplantorna. -cry-.gif Jag köpte Gurkfrön av Lord Nelson till långa härliga slanggurkor men plantorna blev korta tjoccka "västerås gurkor" Kommer aldrig mer att lita på fröer från Lord Nelson.
[attachment=63820:DSCN3874.JPG]

I övrigt fortsätter mina plantor att producera mer gurkor än vad jag hinner ta reda på, det blir många gurkor att ge bort.

[attachment=63822:DSCN3909_kopiera.jpg]
fridasj
Även jag köpte frön från Lord Nelson med "Long green ridge", men jag verkar ha fått rätt! g.gif
Har fått massor av fina stora gurkor från mina två plantor i växthuset och mer kommer det. Har säkert skördat ett 30-tal gurkor redan!
Plantorna sitter i bädd med mestadels kogödsel.
Keka64
Uppdaterar: har nu skördat 206 st gurkor och det blir nog ett 20-tal till. coolgleam.gif
sara i landet
Keka 64, vilken smart konstruktion! Är det plexi runt om dem?
Själv har jag inte haft någon större skörd i år. Odlar Tanja, Marketmore och Homemade pickles som förra året. Då fick jag hur mycket som helst. Jag har fått ihop till 5st inläggningsgurkor, det är lite för lite att lägga in tycker jag och nu har de första som skördats dessutom börjat skrumpna ihop!
Keka64
CITAT (sara i landet @ 16-08-2011, 20:16) *
Keka 64, vilken smart konstruktion! Är det plexi runt om dem?
Själv har jag inte haft någon större skörd i år. Odlar Tanja, Marketmore och Homemade pickles som förra året. Då fick jag hur mycket som helst. Jag har fått ihop till 5st inläggningsgurkor, det är lite för lite att lägga in tycker jag och nu har de första som skördats dessutom börjat skrumpna ihop!

Ja det är plexiglas-skivor som jag fått gratis smile.gif . Dessa skivor är från 60-talet och låg för över dukarna på borden i folketshus. Det var när jag hade FAS 3 jobb hos fotbollsklubben VFF som jag sprang på dem i en skrubb. Tanken slog mig direkt att de måste bli kanonbra att ha på pallkragarna när man odlar.

Så jag frågade om jag kunde få några skivor och jag fick alla = 16 st biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon