dennis.irene@telia.com
02-08-2011, 23:23
lingonsaften gelear sig inte när jag blandar den med andra bär ,men jag vill ha ren lingonsaft .vad gör jag för fel när den gelear sig med enbart lingon ? desperado.
*Stintan*
03-08-2011, 06:54
Lingonen måste vara väl mogna om du ska göra saft. Är dom det redan? Hur ser ditt recept ut?
dennis.irene@telia.com
04-08-2011, 13:46
2l bär ,3-6dl vatten ,6dl socker , det vanligaste receptet.
jag minskar på socker,kan det vara därför det gelear sig ?
Det här är saft som jag gjorde förra året.....irene
*Stintan*
04-08-2011, 14:27
Att jag skrev att bären måste vara väl mogna är för att det är för mycket pektin i dom när dom är omogna och då lämpar sig bättre till sylt och gelé.
Detta brukar funka för mig:
1 kg bär, 3-5 dl vatten, 5 dl socker (eller mindre efter smak), 1 krm natriumbensoat
Mosa ihop med socker i en gryta och tillsätt vatten. Värm under omrörning och låt sjuda i 15 minuter. Häll av saften i en saftsil, . Blanda natriumbensoat med lite varm saft. Tillsätt under omrörning och koka i 2 minuter till. Häll upp den varma saften på väl rengjorda och steliliserade flaskor (sterilisera flaskorna genom att ställa dem i 15 minuter på 100 grader i ugnen). Sätt på kapsyl, kork eller skruvkork med detsamma. Förvaras svalt och mörkt. Håller i flera månader om inte år. Saften kan också frysas i plastburkar och tas fram efter hand. Öppnad saft förvaras i kyl.
Alternativt rårörd lingondricka men den håller inte lika länge:
1 kg lingon
8 dl vatten
1 msk citronsyra
3-4 dl socker
1. Skölj bären och mosa dem väl i en hink eller bunke.
2. Häll i vatten och citronsyra. Täck bunken med ett lock eller plastfolie och låt blandningen stå kallt i 1-2 dagar. Minst 24 timmar. Rör om ibland.
3. Sila saften och tillsätt sockret. Rör om tills sockret löst sig helt i saften.
4. Häll upp på rengjorda flaskor och tillslut direkt.
dennis.irene@telia.com
04-08-2011, 22:27
Man tackar för ett så utförligt svar.jag skall testa detta i år.annars använder jag alltid saftmajan.o det är kanske där problemet ligger............
*Stintan*
05-08-2011, 11:56
Ok men då tror jag att du har för mycket socker i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.