Full version: lingonsaft
dennis.irene@telia.com
lingonsaften gelear sig inte när jag blandar den med andra bär ,men jag vill ha ren lingonsaft .vad gör jag för fel när den gelear sig med enbart lingon ? desperado.
*Stintan*
Lingonen måste vara väl mogna om du ska göra saft. Är dom det redan? Hur ser ditt recept ut?
dennis.irene@telia.com
2l bär ,3-6dl vatten ,6dl socker , det vanligaste receptet.
jag minskar på socker,kan det vara därför det gelear sig ?
Det här är saft som jag gjorde förra året.....irene
*Stintan*
Att jag skrev att bären måste vara väl mogna är för att det är för mycket pektin i dom när dom är omogna och då lämpar sig bättre till sylt och gelé.

Detta brukar funka för mig:

1 kg bär, 3-5 dl vatten, 5 dl socker (eller mindre efter smak), 1 krm natriumbensoat

Mosa ihop med socker i en gryta och tillsätt vatten. Värm under omrörning och låt sjuda i 15 minuter. Häll av saften i en saftsil, . Blanda natriumbensoat med lite varm saft. Tillsätt under omrörning och koka i 2 minuter till. Häll upp den varma saften på väl rengjorda och steliliserade flaskor (sterilisera flaskorna genom att ställa dem i 15 minuter på 100 grader i ugnen). Sätt på kapsyl, kork eller skruvkork med detsamma. Förvaras svalt och mörkt. Håller i flera månader om inte år. Saften kan också frysas i plastburkar och tas fram efter hand. Öppnad saft förvaras i kyl.

Alternativt rårörd lingondricka men den håller inte lika länge:
1 kg lingon
8 dl vatten
1 msk citronsyra
3-4 dl socker

1. Skölj bären och mosa dem väl i en hink eller bunke.
2. Häll i vatten och citronsyra. Täck bunken med ett lock eller plastfolie och låt blandningen stå kallt i 1-2 dagar. Minst 24 timmar. Rör om ibland.
3. Sila saften och tillsätt sockret. Rör om tills sockret löst sig helt i saften.
4. Häll upp på rengjorda flaskor och tillslut direkt.
dennis.irene@telia.com
Man tackar för ett så utförligt svar.jag skall testa detta i år.annars använder jag alltid saftmajan.o det är kanske där problemet ligger............
*Stintan*
Ok men då tror jag att du har för mycket socker i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon