xlxl67
Skulle behöva plocka plommon så undrar om ngn har ngt tips om vart det kan växa plommonträd vilt o där man kan plocka fritt kring Göteborg.
Meriona
Vad ska du ha dem till? Locka fjärilar?
Tikka
Kan du inte palla som man gjorde förr i tiden wink.gif
Gossen Ruda
Är det inte lite väl tidigt? Mina victoria är fortfarande gul-gröna.
xlxl67
CITAT (Meriona @ 03-08-2011, 10:41) *
Vad ska du ha dem till? Locka fjärilar?

Japp - Sorgmantel smile.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 03-08-2011, 10:52) *
Är det inte lite väl tidigt? Mina victoria är fortfarande gul-gröna.

Jo pratade nyss med en trädgårdssnubbe och de är inte mogna ännu. Dock är ju Sorgmanteln ute o flyger men får nog vänta 2-3 veckor eller använda vinbete.

CITAT (Tikka @ 03-08-2011, 10:48) *
Kan du inte palla som man gjorde förr i tiden wink.gif

Jag vågade inte förr i tiden och ännu mindre nu flirting.gif
Tikka
Fegis, ska jag gå med dig o palla kanske wink.gif

Men du har du varit nere vid Slottskogens kolloniområde? Där kanske det finns någon som vill skänka dig plommon? Eller i villa området som är borta vid Kungsladugårdsgatan? Massa villor säkert med många fruktträd smile.gif
malcolm
Leta upp något gammalt ödehus där det kanske fortfarande växer plommon.
Gossen Ruda
Dåligt plommonår i år, ingen risk att grenarna knäcks på mitt victoria iaf.
xlxl67
Ok då gäller det generellt att det är dåligt plommonår?! Trodde naturen lite slumpartat valde ut när vissa plantor skall ha "mellanår".
ninnisky
Vårt Viktoriaträd som brukar bära mängder har max 10 plommon i år.
Christa
Vi glömde en skål med några dåliga biggaråer och kärnor på trappan för några år sedan. Det regnade i skålen och soppan jäste och hade en otrolig dragningskraft på fjärilar.

Kanske finns det några fågelbär kvar på något träd. De växer ju vilt. Här har de flesta torkat ihop men det kanske duger det med om man lägger dom i en skål med vatten.

Kanske går att spetsa med honung om de ratar den.[attachment=63645:P_f_gel_..._k_rsb_r.jpg][attachment=63646:Sorgmant..._k_rs
b_r.jpg]
Tikka
Oj det där va inte dåligt med fjärilar som kom till den skålen smile.gif
Härliga bilder!!!
xlxl67
CITAT (Christa @ 04-08-2011, 21:18) *
Vi glömde en skål med några dåliga biggaråer och kärnor på trappan för några år sedan. Det regnade i skålen och soppan jäste och hade en otrolig dragningskraft på fjärilar.

Kanske finns det några fågelbär kvar på något träd. De växer ju vilt. Här har de flesta torkat ihop men det kanske duger det med om man lägger dom i en skål med vatten.

Kanske går att spetsa med honung om de ratar den.[attachment=63645:P_f_gel_..._k_rsb_r.jpg][attachment=63646:Sorgmant..._k_rs
b_r.jpg]

vad är Biggaråer? "Varm vit chokladbakelse med marinerade körsbär"?

CITAT (Tikka @ 04-08-2011, 12:14) *
Fegis, ska jag gå med dig o palla kanske wink.gif

Men du har du varit nere vid Slottskogens kolloniområde? Där kanske det finns någon som vill skänka dig plommon? Eller i villa området som är borta vid Kungsladugårdsgatan? Massa villor säkert med många fruktträd smile.gif

Tack för tips - du får gärna visa hur man pallar;)
omk
CITAT (Christa @ 04-08-2011, 21:18) *

Hoppsan ! Det ser ut som en ölservering på Avenyn en kväll i juli ! flirting.gif
Christa
CITAT (xlxl67 @ 05-08-2011, 20:07) *
vad är Biggaråer? "Varm vit chokladbakelse med marinerade körsbär"?
Tack för tips - du får gärna visa hur man pallar;)

Är det min felstavning som förvirrar dig? Nå körsbär eller annan söt frukt går nog lika bra som plommon i alla fall och den hade som sagt stått och jäst i vatten ett tag.

Det är mest kärnor i skålen men några enstaka bigaråer eller hur det nu stavas.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 06-08-2011, 11:03) *
Är det min felstavning som förvirrar dig? Nå körsbär eller annan söt frukt går nog lika bra som plommon i alla fall och den hade som sagt stått och jäst i vatten ett tag.

Det är mest kärnor i skålen men några enstaka bigaråer eller hur det nu stavas.

Bigarråer Christa whist.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon