wennerlund
De senaste 5-6 åren har jag haft problem med någon form av skadedjur som bor i vildkaprifolens blomklasar och ser till att blomman ruttnar innan jag får möjlighet att njuta av doft och utslagen blomma. Det är något svart som verkar bo i varje blomma
Nu har den även påverkat mina andra kaprifoler.
Jag har provat att vinterbespruta med något ämne jag inte kommer på namnet på just nu, men det har inte fungerat. Jag har även kapat hela ner hela växten men det har inte heller hjälpt.
Finns det någon hjälp?

//Helene
Gossen Ruda
Jag vet inget om bekämpning men det är oftast frågan om Tryfjädermott. Alltid bra att veta vem man skall spy galla över. biggrin.gif
Krolliljan
Jag fick samma problem tidigare i sommar.
Jag läste här i någon tråd ( tror att det var här kanske på Allt om trädgårds forum) att någon besegrat dem genom att klippa av alla knoppar ett år. Får jag väl göra då tänkte jag . När så nästa flor av knoppar kom nu så hann jag inte klippa av dem och till min häpnad blommar alla knopparna nu. confused.gif Annars har jag läst att det är jättesvårt att bli av med dem.
Kanske du skulle prova att klippa av alla knopparna ett år så att den inte "får fäste".
Bassam
Hej

Med här situationen ska man börja bekämpa före knoppar öppnar och två gångar efter knoppar öppnar , men ska använda bra bekämpning medel .

H.Bassam
wennerlund
Hej och tack för alla svar. Jag googlade på Tryfjädersmott så nu blir det till att spruta med Pyrsol precis innan blommning och knopparna slår ut. Så nästa år kanske också jag kan få känna den fantastiska doften av kaprifol en varm sommarkväll.

Helene
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon