bellaobert
03-08-2011, 10:11
Vi har en hel del funkior men vill ha fler och nu funderar jag på att prova att fröså. Några tips om hur jag går till väga vore bra. Ska de stratifieras, när är det bästa att samla in dem resp. så dem?
kerstin z5-6
03-08-2011, 10:25
Funkia/Hosta är lätta att dela när de uppnått en viss storlek.<men visst går de även att så
Låt fröna sitta kvar till de är mogna o lätt faller av.De behöver ingen kylperiod , tvärtom vill de ha varmt o fuktigt vid sådd
Sådda hosta kan men det är inte säkert att de liknar den planta du tog fröna ifrån.
Så i byttor i såjord under vären, täck sådden med platsfilm o sätt på varm plats gärna undervärme till de har grott.Skola ut och låt dem växa i krukor till dess de är utplanteringsbara
Jag sådde i mars och hade bra plantor i juli.Lycka till!
bellaobert
03-08-2011, 19:13
Tack för svaret. Låter onekligen enkelt. Det kan ju dessutom vara lite kul att se vad det blir när man inte har en aning om vad som är korsat med vad!
kerstin z5-6
03-08-2011, 19:27
precis! jag är mkt nöjd med mina frösådder varav en blommat med vit blom.
Fast oj vad långsamt mina små frösådda bebisar är! Sådde i våras och bladen är bara cm-stora!!!
kerstin z5-6
07-08-2011, 21:17
ja deär lite långsamma..
Hm……jag är väl så där lagom nöjd med mina frösådda funkior. Visst, några få blev helt fantastiska men de flesta blev ganska ”fesiga”. Fröna är köpta från en välkänd fröfirma
Har man gott om plats och tid så är det värt att så sina egna funkior. Jag sådde första hostafrön 2007 och skolade ut 15-20 plantor som såg lovande ut. I år kan jag säga att två av dessa är ursnygga och till och med blommar vackert. De övriga gör inte så stort väsen av sig.
Jag har sått hostafrön flera ggr sedan dess och de gror mycket villigt utan kyla på mitt badrumsgolv där jag har golvvärme.
/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.