Jag har verkligen blivit mer och mer sugen på att ha en ginkgo biloba. Tycker de är så fina och coola. Men hur realistiskt är det att ha en i kruka på balkongen? Jag är sugen på att försöka, men det beror förstås på om det ens är nån idé.
Min balkong har tak och väggar (den är bara öppen på framsidan), så det är nog relativt skyddat där, men den är tyvärr inte så värst solig (sol mellan typ 7-10.30 nu på sommaren). Bor i Stockholm så det borde vara odlingszon 2.
Så what are the chanses att det kan funka och är det nånting jag bör tänka på när det gäller krukan? Kan en vanlig stor (hur stor måste den vara?) terracotta-kruka funka eller måste den vara i något mer isolerande material?
Alexander-VG-zon3
03-08-2011, 18:25
Jag har haft en ginkgo i kruka, som klarade en kall men ändå normal vinter utan skydd i en liten plastkruka, som sen blev planterad i marken och dog en mild men normal vinter. Konstigt men ibland är det inte kylan som dödar, Numera har jag också en i kruka, men den tar jag in innan vintern slår till på riktigt, den har inga problem med att övervintra i en källare utan ljus som håller lägst +15c. Har också övervintrat Ginkgo i rusmtemp och under extraljus utan problem, bara man avhärdar noga till våren.
Testa det kan gå, och inte gå. Isolerar krukan och få ett så jämnt klimat/miljö/förhållanden som möjligt. Täck grenarna och sätt den skyddat på balkong, nära väggen kanske. Och hoppas på det bästa, säkrast är nog dock ändå att ta in den.
Ginkgo brukar inte ha problem med lite sol, bara det är varmt. Min växer jätte bra i östläge.
Oj knepigt att den överlevde i en plastkruka och dog sen när den var planterad i marken
Men det låter bra att detkan gå får jag blir bara mer och mer sugen

Vad ska man täcka grenarna med?
Hej!
Just nu planteras Gingko längs hela Hornsgatan i Stockholm, så visst är den härdig! Men det gäller att skydda rotklumpen när den står i kruka.
Gingko ska vara väldigt tålig och bra på att rena luften, så det är kul att de valt den som träd i innerstan.
Inka
KatteLatte
12-08-2011, 12:21
Jag har en gingko i trädgården, planterad, sedan 3-4 år. Zon 3.
Jag vidtar inga speciella åtgärder inför vintern, kanske litet löv runt den bara och så är det rätt tätt/trångt i den rabatten som den står i så det skyddar väl litet.
Map övervintring i kruka på balkongen så tror jag nog det är kylan nedifrån som är ett problem. Dels att den ju i alla fall står i kruka men också att under balkonggolvet så har man ju yttertemperaturen; kanske -15 - -20. Eftersom kruka har begränsad volym får man nog räkna med att man har ungefär yttertemperatur runt rötterna. Jämfört med om den står planterad i marken där det ju ändå hyffsat snabbt går ned mot tjälfritt; så gissa kanske -5 runt rötterna.
CITAT (Inka @ 12-08-2011, 12:55)

Just nu planteras Gingko längs hela Hornsgatan i Stockholm
Är det sant? Kul!

Måste dit och kolla
CITAT (KatteLatte @ 12-08-2011, 13:21)

Map övervintring i kruka på balkongen så tror jag nog det är kylan nedifrån som är ett problem. Dels att den ju i alla fall står i kruka men också att under balkonggolvet så har man ju yttertemperaturen; kanske -15 - -20. Eftersom kruka har begränsad volym får man nog räkna med att man har ungefär yttertemperatur runt rötterna. Jämfört med om den står planterad i marken där det ju ändå hyffsat snabbt går ned mot tjälfritt; så gissa kanske -5 runt rötterna.
Ja det var just det som jag tänkte på, att i kruka kan rötterna lättare frysa ihjäl än om växten skulle vara planterad i marken. Men nu känns det som att det inte är nån stor idé att skaffa växten i år, utan jag väntar med det till våren, så det blir en senare fråga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.