kluringen
03-08-2011, 14:47
Dottern hade misstänkt länge att hon hade gäster genom kattluckan, det gick åt mycket mera kattmat än vad en ensam katt orkar sätta i sig. Hennes katt var tidvis illa biten också, ibland så skadad att veterinärvård var nödvändig.
För att få visshet, satte hon kamerabevakning på kattluckan.
Och visst, det var en stor grå katt som kom på regelbundna besök. Han bodde helt enkelt i dotterns källare.
Då och då blev det slagsmål mellan "gästen" och den egna katten. Det var alltid husets egen katt som attackerade, och alltid han som drog det kortaste strået. Att avhysa gästen var det aldrig tal om. Dottern älskar katter och hon var beredd att adoptera gästen, bara hennes egen katt är med på det med tiden. Hon lyckades dock inte få kontakt med med gästen, och husets katt fortsatte att vara sur.
Molgan som fick ett namn först i dag var en försiktig typ som gjorde sitt bästa för att undvika konflikter. Klok nog för att slippa bli avhyst. Det var gulligt att se hur han undvek att smälla med kattluckan som triggade den andra att gå till attack. Drog ut svansen i ultrarapid, så att kattluckan gick igen med ett nästan ohörbart knäpp.
Dottern fick aldrig kontakt med gästen som hade gjort sig så gott som osynlig. Det var bara filmerna som skvallrade om att han hade inrättat sig i en behaglig tillvaro.
Så till slut, semesterledig dotter träffade katten utomhus som lät sig klappas för första gången. Han riktigt njöt av efterlängtad mänsklig kontakt. Purr, purr, rulla runt, hålla upp hakan på tamkatters vis och dottern lyckades tyda siffrorna i öronen. ID märk katt, registrerad hos SKK.
Ca 15 minuter efter att hon kom i kontakt med de smått chockade ägarna var ägarna på plats med transportbur, och kunde hämta sin Molgan utan svårighet. De hade trott att Molgan hade varit död i åtminstone 4 – 5 års tid.
Spännande fortsättning följer, det finns nya katter hemma hos Molgan, och det är inte samma ställe som han försvann ifrån.
Åh, vilken mysig "saga", Kluringen !
Och vilket bra namn han hade, den lille filuren ! Fattas bara att din dotters katt heter Alfons ....

(Mållgan är ju Alfons Åbergs osynlige låtsaskompis ...)
Ser fram emot nästa kapitel !
Edit; stavfel
Myosotis
03-08-2011, 17:10
Underbart! Hoppas det går bra i det nygamla hemmet.
Meriona
03-08-2011, 18:59
Ja hoppas kan man ju alltid. Annars kanske han kan få komma tillbaka till sitt självvalda paradis?
Fin historia, som ofta är alltför vanlig förutom att ett stadigvarande hem saknas för de flesta katter.
Jag matar nu en katt som just nu är lugn och trevlig, och som inte sprayar (inte den perioden) men som just gjorde detta i flera månader i våras. Fan vad det stank! Dessutom var det ytterligare en hankatt, utan svans, som var här och gjorde livet surt för mina katter och för mig med sina doftinpregnationer. Iaf, den första katten, som nu har fått namnet Fritz, är snäll o lugn o ger sig inte på de andra katterna. Min plan är att få honom i bur o sedan ner till veterinären för kastrering, och ev. ID-koll, kanske handlingen ska vara tvärt om nu när jag tänker på det. Men finns ingen ägare så är han iaf kastrerad och man slipper revirmarkeringarna i form av uschla lukter. Och mat får han i fortsättningen, förutsatt att han inget annat hem har.