hej allhopa,
nu är det så att jag ska ta över mina föräldrars gård nästa år,och då är det tänkt att jag ska bli självförsörjande på sikt,
och nu sitter jag och sliter mina hårstrå vilket som är den bästa växtföljden för grösaker,
vill vara extremt noga med växtföljden efter som jag har tänkt och odla grönsaker så länge jag lever så jag lämnar inget åt slumpen,
hadde tänkt att bygga ett stort växthus som jag ska odla tomater ,paprika, gurka mm för att slippa byta jorden i växthuset hadde jag tänkt att ha så många års odlingsföljd så möjligt i växthuset och ha lika stora bäddar i växthuset så jag kan växla plats varje år hadde tänkt så här:
bädd1 broccli ,gurka ,melon
bägg2 tangetes ska tydligen ta kål på nematoder
bädd3 rotfrukter tillsammans med lök
bädd4 tomat, paprika,chili
bädd5ärtor,bönor,spenat
bädd6 gröngödsling en fråga vilken gröngödsling är bäst efter ärtor efter som ärtor finns i många gröngödselblandningar så ärtsläktet inte kommer ett år till ?
nu har jag en 6 årig odlings följd skulle helst vilja ha någåt längre pga klumprotssjukan så ahr ni några tips
sen kanske ni undrar varför jag odlar vissa frilandsväxter i växthus, men det är bara för odlingföljden ska bli ultimat i växthuset plus att det kan vara roligt att kanske förlänga odlings sesongen med nån månad el 2,roligt att kanske skörda broccli i nov el dec om inte det kommer 30 cm snö förståss,kommer förstås att att friland med med grönsaker,
en stor sten skulle släppa från mitt hjärta om ni hjälpte mej med tips o råd