Cson
Mina krus- och vinbärsbuskar måste jag skydda mot rådjuren med galler (se bilden). De är inte speciellt snygga. Men det gör inte så mycket för de finns i en del av tomten där de in stör utsikten. Men nu vill jag sätta ytterligare matnyttiga växter på ett ställe mitt i utsikten ner mot viken. Där vill jag inte ha sådana galler. Finns det några matnyttiga växter som rådjuren garanterat inte gillar? Hur är det t.ex. med rabarber? Jag tar gärna emot förslag på flera olika växter. Jag planerar att sätta fyra olika där.

/Rolf
Fågelvägen
Hej Cson! Sådär har vi också stängt in våra buskar och träd. Besvärligt!

På våren och försommaren har rådjuren lämnat vår rabarber i fred, på höstsidan har de ätit bladen.
Vitlök och gräslök har de inte ätit, inte heller timjan, salvia, lavendel.
Potatisblast och slätbladig persilja: ibland äter rådjuren rubbet.

Vad rådjur äter/inte äter verkar växla från ort till ort och dessutom har de olika preferenser olika år. Man kan chansa, prova och ibland bli både arg och besviken. Den enda säkra lösningen verkar vara 2 meter höga stängsel.
Christa
Ett år åt faktiskt rådjuren upp min potatisblast så det stämmer att det är olika. Purjolöken satte de också i sig ett år. Det har jag i och för sig inte odlat så många gånger men det är ju lök i alla fall så jag trodde inte de skulle äta upp den.

Vinbärs och krusbärsbuskar har de dock aldrig rört.

Ett år började krusbären försvinna. Jag blev osäker och tänkte att de kanske hade ramlat av men året därpå var det massor av kart men så försvann nästan allihop.

Då hängde jag nät över och vad får jag se dagen efter? Jo en skata som ligger på rygg bredvid nätet och skriker. Inte visste jag att skator kunde gråta...

När det gäller rådjur så är blodmjöl det som bäst hållit dom borta men man måste lägga ut nytt när det regnat. Vi letar hus på landet och där skall jag sätta upp ett viltstängsel.
duo2010
Hej Cson
det enda raka är att sätta upp sånt där svart plastnät (har glömt vad det heter, finns i större plantskolor) det sys nästan inte alls på håll för oss. Sen slipper man tänka på odjuren och kan odla i lugn o ro. Lycka till!
gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon