theresen
03-08-2011, 19:35
hej.
jag har tre stycken mini phalenopsisar och de verkar trivas utmärkt hos mig dom växer så det knakar, den ena har växt ur sin kruka den har fullt med nya rötter i botten av växten så jag får inte ner den i krukan längre. så... jag undrar var får man tag i sånna små genomskinliga krukor? på nätet eller karlshamn med omnejd.
Har ni något Blomsterlandet i närheten? I så fall skulle jag kollat där, de hade många olika storlekar av orkidékrukor här i alla fall. Plantagen kan också ha.
Ibland hittar man dåliga rötter längre ner i krukan som kan tas bort, i så fall kan det räcka med en kruka av samma storlek som innan. Men om alla rötter är friska är det såklart bäst att de får vara kvar!
theresen
03-08-2011, 22:21
ja, blomsterlandet ligger inte allt för långt bort. kan kolla där.
blomman står i ren mossa (köpte den så) och rötterna växer runt mossan och alla är gröna och jättefina. dom formar sig efter botten på krukan.
Det låter som mina tre minisar, de stod också i mossa. Planterade om dem nyss och de hade väldigt fina rötter.
theresen
04-08-2011, 08:30
tror dom trivs bäst i mossa och det är enklare att hålla koll på när man ska vattna.
Hej
CUP extra har dem .
H:Bassam
theresen
05-08-2011, 10:26
har inte cup extra här
alnwicka
06-08-2011, 10:31
Tips på näthandel: www.orchidehuset.se. De har krukor i alla möjliga storlekar, blompinnar, bark, mossa mm. Förutom hundratals orkidéer som man kan impulsköpa av...
theresen
06-08-2011, 21:44
kollade orchidehuset, nästa storlek är 9cm och det känns för stort, mejlade och frågade dom sa att om jag tar mossa innerst och sen kompost ytterst så funkar det, men jag har bara mossa nu och jag tycker det är mycket lättare att veta när jag ska vattna då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.