Lina och Olav
Tänkte att jag skulle försöka mig på att ta egna squashfröer. Är det någon här som har gjort det? Hur stora/gamla behöver squashen bli för att fröerna ska vara färdiga?
ingrid fuxwall
För det första så måste man nog bara ha en sort, så att de inte korsar sig - det gjorde mina frön och det blev mest pannkaka, stenhårda frukter
Anja Danmark
Mange squash er også F1-sorter, og så kan man ikke vide, hvad der kommer ud af frøene. De er jo kun beregnet til at blive brugt i første generation - det er sådan, frøfirmaerne tjener penge...

Ally
Kanske kul att prova, men du vinner nog inte mycket från det.
Squashen måste bli rätt mogen, svårt att se när fröna är "färdiga", och under tiden får du säkert inga nya squash, eller mycket färre.
Sen får du väldigt många frö.... Själv sår jag bara ett frö varje år! (med is i magen....)
Så för mig räcker ett paket i många många år.
Känns lite trist att vara negativ, men det är kanske roligare att samla frö från nånting du kommer att så mycket av! T.ex. ruccola.....
Eller från nånting man plockar när frukten är mogna i alla fall, t.ex. tomater.....
Lina och Olav
Ok tack! Jag tror att jag lägger ner projektet då. Jag har ett par sorter som inte är F1 men det har inte slagit mig att dom kan ha korspollinerat sig. Synd att så något som inte blir något att ha. Då är det nog bättre attt lägga några kronor på fröer så att jag vet vad jag får.
Christa
Jag har tagit frö från en F1 sort och det blev fina plantor och frukter. Gjorde det i flera år men förra året började jag fundera på om frukterna satt så inklämda med originalfröna som de blev med fröerna jag tog.

Minns inte exakt hur det var men många av frukterna satte sig så att de blev rätt svårskördade.

Kanske provar jag någon gång med både plantor från nya frön och från dom jag tog så att jag kan jämföra.
andersen
CITAT (Lina och Olav @ 04-08-2011, 08:05) *
Ok tack! Jag tror att jag lägger ner projektet då. Jag har ett par sorter som inte är F1 men det har inte slagit mig att dom kan ha korspollinerat sig. Synd att så något som inte blir något att ha. Då är det nog bättre attt lägga några kronor på fröer så att jag vet vad jag får.

Nej det tycker jag inte att du skall göra,jag gör så här med squash låter frukten sitta kvar tills frosten kommer, tar in och lägger den på tidning i köket, febr mars, så börjar den att jäsa, då öppnar jag den i slasken och plockar ut kärnarna, lägger dom att torka..färdigt

Ps det luktar illa när man rotar ur kärnarna i slasken pga att pumpan är rutten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon