Hej!
Jag har en gurkplanta, vet tyvärr inte vilken sort, och har den i en kruka i vårt uterum. Nu har den vuxit så den nästan når taket. Ska jag beskära den eller ska jag försöka låta den växa neråt igen?
Läste att man brukar beskära bort sidoskotten och sedan låta ett sidoskott i toppen fortsätta växa så man får två stammar. Men på min planta så har det inte kommit några sidoskott alls. Bara stammen som växer och nya blad som kommer ut längs med. Och så små gurkor som kommer vid bladen.
Kommer det fler gurkor på den "gamla" stammen eller kommer det bara på den nya delen som växer ut? För då ska man väl inte kapa toppen?
Jag har även någon sorts skadedjur som suger ut näring ur bladen och har därför kapat av en hel del blad längst ner på plantan. Detta gjorde jag innan jag hann läsa att gurkorna hämtar sin växtkraft från bladen. Så nu kanske jag har skadat den mer än hjälpt den?
Det har blivit 1 färdig gurka på plantan som blev ca 25 cm stor och den smakade jättebra. Men sedan dog nästa gurka och några till har skrumpnat innan de hunnit växa alls nästan. Nu är det ca 5 st nya i toppen som kommit fram.
Bifogar en bild på hela plantan och en länk till en bild på gurkan som vi åt upp som ligger på min blogg.
http://lionfish.blogg.se/2011/august/var-f...lade-gurka.html
Mvh Johanna