Youssi
Hej!

Jag har en gurkplanta, vet tyvärr inte vilken sort, och har den i en kruka i vårt uterum. Nu har den vuxit så den nästan når taket. Ska jag beskära den eller ska jag försöka låta den växa neråt igen?

Läste att man brukar beskära bort sidoskotten och sedan låta ett sidoskott i toppen fortsätta växa så man får två stammar. Men på min planta så har det inte kommit några sidoskott alls. Bara stammen som växer och nya blad som kommer ut längs med. Och så små gurkor som kommer vid bladen.

Kommer det fler gurkor på den "gamla" stammen eller kommer det bara på den nya delen som växer ut? För då ska man väl inte kapa toppen?

Jag har även någon sorts skadedjur som suger ut näring ur bladen och har därför kapat av en hel del blad längst ner på plantan. Detta gjorde jag innan jag hann läsa att gurkorna hämtar sin växtkraft från bladen. Så nu kanske jag har skadat den mer än hjälpt den?

Det har blivit 1 färdig gurka på plantan som blev ca 25 cm stor och den smakade jättebra. Men sedan dog nästa gurka och några till har skrumpnat innan de hunnit växa alls nästan. Nu är det ca 5 st nya i toppen som kommit fram.

Bifogar en bild på hela plantan och en länk till en bild på gurkan som vi åt upp som ligger på min blogg.
http://lionfish.blogg.se/2011/august/var-f...lade-gurka.html

Mvh Johanna
*Stintan*
Beskär den inte för den har ju heller inga sidogrenar som kan ge gurkor. Det lär inte komma nya gurkor längre ner.
rosita
Du kan hänga ner den en bit, så den kan bli längre. Så brukar yrkesodlarna göra. Man låter den hänga åt ena hållet nertill, så hamnar toppen en bit ner och kan växa ett tag till. Sen fortsätter man likadant allt eftersom det behövs. Själv har jag också 2 plantor som inte kom med sidoskott och jag har hängt ner mina.
HelénE
Att några gurkor "dött" beror nog på att de inte varit pollinerade. Det är nog med gurka som med squash, det finns han och honblommor och honblomman har fruktämnet och blir det inte pollinerad så skrumpnar det ihop.

Eftersom du har den i uterummet så kommer nog inte humlor och bin in för att sköta pollineringen så då får du hjälpa till med pensel. Hanblommorna har inget fruktämne "under sig" utan sitter på en smal stjälk.

Betr. det som äter på bladen så pröva med såpvatten.

Helén
Youssi
Tack så mycket för era svar! smile.gif

Då ska jag inte beskära den utan får försöka tvinga ner den envetna stammen neråt på nåt sätt. Haha! Har försökt nu i några dagar men den vänder snabbt uppåt igen.

Och den har fått lite näring i vattnet och nu har de senaste gurkorna börjat växa igen. smile.gif
Har läst innan om hon- och hangurkor men min behöver inte pollineras. Kommer ut gurkor direkt med en gul blomma längst ut.

Ska testa lite såpavatten på bladen också mot odjuren.

/Johanna

http://lionfish.blogg.se/
*Stintan*
CITAT (Youssi @ 06-08-2011, 14:02) *
Tack så mycket för era svar! smile.gif

Då ska jag inte beskära den utan får försöka tvinga ner den envetna stammen neråt på nåt sätt. Haha! Har försökt nu i några dagar men den vänder snabbt uppåt igen.

Och den har fått lite näring i vattnet och nu har de senaste gurkorna börjat växa igen. smile.gif
Har läst innan om hon- och hangurkor men min behöver inte pollineras. Kommer ut gurkor direkt med en gul blomma längst ut.

Ska testa lite såpavatten på bladen också mot odjuren.

/Johanna

http://lionfish.blogg.se/

Du kan lossa den och liksom dra ner den försiktigt underifrån så att den nedersta delen av stammen hamnar i en böj. Ett trixande med snören hit o dit brukar det bli smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon